-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

If advarer:
Mange krasjer på sommerdekk om vinteren
Sist vinter hadde 5,8 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos If sommerdekk på bilen.
Det er en nedgang på 7,8 prosentpoeng fra vinteren før. Tallene baserer seg på skadetaksering av over 16.000 If-forsikrede biler vinteren 2022/2023 i Norge.
– Flesteparten av skadene skjer ved første snøfall, men også langt senere på vinteren er det en god del biler med sommerdekk involvert i ulykker. Her er det store ulikheter mellom fylkene hvordan bilene er skodd, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
– Mange drøyer dessverre for lenge med hjulskift for vinterføre. Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er ditt ansvar som bilfører å gjøre vurderingen, sier Clementz.
Han understreker at hvis du ikke har dekk tilpasset føret, kan du få et oppgjør med politiet. Du risikerer dessuten å måtte betale en større eller mindre del av regningen selv hvis det skjer en skade.
Venter med vinterdekk
Det er store forskjeller i dekkbruk mellom fylker og regioner i Norge.
– Ofte kommer Sørlandet og Vestlandet høyt opp på lista med sommerdekk på vinterføre. At kystområdene drøyer med vinterdekk, henger trolig sammen med et mildere klima og lite snø på vinteren, sier Clementz.

Sist vinter var det Rogaland (10,8 prosent), Agder (7,3 prosent) og Vestland (6,2 prosent) som hadde høyest sommerdekkandel ved bilskader på vinteren, viser skadestatistikken til If.
Høyest piggdekkandel hadde Troms og Finnmark (92,5 prosent) og Nordland (87,8 prosent). Disse fylkene pleier vanligvis å ligge på piggdekktoppen. Kanskje ikke overraskende hadde Svalbard en piggdekkandel på 100 prosent på vinteren.
På toppen over biler som brukte vinterdekk uten pigger troner Oslo og Viken, med andeler på henholdsvis 89,7 prosent og 86 prosent sist vinter. På de neste plassene kommer Rogaland (81 prosent) og Vestland (80 prosent).
Statistikk fra tusenvis av skader
Forsikringsselskapet If fører hver vintersesong statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler har ved skadetaksering i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag.
Sist vinter ble det på landsnivå registrert dekkutstyr på drøyt 16.000 personbiler, varebiler og bobiler ved skadetaksering hos If.
Om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet er forsikret i If, ifølge markedstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.
