-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Topp 9-liste:
Dette frustrerer feriebilistene mest
Fire av fem bilister hisser seg opp over ulike ting på bilferie. Sjekk den uhøytidelige topplista.
- 1. Svingete veier/dårlig veistandard
- 2. Sitte lenge i ro
- 3. Dårlige fasiliteter (for eksempel toaletter, rasteplass)
- 4. Bobiler på veien
- 5. Dårlig køkultur
- 6. Stoler ikke på bilene som kommer imot
- 7. Lav fartsgrense
- 8. Mas fra baksetet
- 9. Vanskelig å få ladet elbilen
- Kilde: Frendeundersøkelsen
– Selv om lista over hva nordmenn svarer inneholder både fjas og alvor, sier den noe om problemer som burde vært gjort noe med, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. Tallene kommer frem i en helt fersk undersøkelse Norstat har utført for Frende.
Dårlig standard gir mange sommerskader
– At dårlig veistandard er på topp overrasker meg ikke. Vi ser mange skader på hjul og felger hver eneste sommer. Det er punkterte dekk, skadde felger, ødelagte støtdempere og skjeve hjulstillinger. Alt dette har en tydelig sammenheng med kjøring på dårlige veier. Det er hull i asfalten, telehiv i bakken og smale veier som har satt sine spor, sier Ytre-Hauge.
Hele 40 prosent har opplevd å få skade på bilen på grunn av dårlig vei, viser en undersøkelse NAF gjorde i 2022.
– Vi ser en økning i denne typen skader hver eneste sommer. Dårlig veistandard er også en faktor som fører til dødsulykker. Selv om det brukes enorme summer på vedlikehold av veier hvert år, er standarden likevel for dårlig mange steder, sier motorfagsjefen i Frende.
– Slapp av, du er på ferie
På 2. plass over bilirritasjoner kommer lange kjøreetapper med mye stillesitting.
– Den er enkel å gjøre noe med. Slapp av, du er på ferie. Ta pauser og ikke stress. Det skaper både bedre stemning og gjør deg til en bedre og tryggere bilist, sier Ytre-Hauge.
Inne på lista er også eksterne faktorer folk ikke får gjort noe med. Som mangel på toaletter, rasteplasser og ladestasjoner.
Vær et godt forbilde på veien
– På den andre siden kommer det fram at vi frustrerer oss over bobiler, "lave" fartsgrenser, dårlig køkultur og at vi ikke stoler på andre. Alt dette kan alle bilister bidra til å forbedre, sier Ytre-Hauge.
– Bobiler kommer du ikke unna i et flott ferieland som Norge. Mange vil se det vakre landskapet og det hjelper ikke å irritere seg. Hvis det ender med farlige forbikjøringer og surmuling, blir det plutselig livsfarlig. Det samme gjelder fartsgrensene. De er der av en grunn, så de må du respektere, sier fagsjefen.
– Dårlig køkultur og at vi ikke stoler på andre kommer av dårlige valg vi selv ser på veien. Hvis alle begynner med seg selv og ikke sniker i køene, respekterer hverandre og ikke kjører uoppmerksomt og farlig, klarer vi å endre irritasjonstoppen til neste sommer, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.