-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Det fins ingen enkel løsning
Advarer mot «vidundermidler»
Billige hjelpemidler for å fikse bulker og riper på egenhånd kan ofte gjøre vondt verre, mener spesialister på reparasjon av bilskader.
– Når løftene i annonser for slike «vidundermidler» virker for gode til å være sanne, er det all grunn til å være skeptisk, sier Katrine Køste, kjedeleder i AutoMester.
Mange av kjedens drøyt 200 verksteder utfører spesialisert skadereparasjon, og får fra tid til annen inn kunder som er blitt skuffet etter først å ha prøvd å gjøre småjobber selv.
– Klart det er fristende å droppe verkstedutgiften når man leser at en merkepenn til en 100-lapp tryller vekk parkeringsripen, eller at bulken kan rettes ut med en sugekopp i samme prisklasse. Mange bileiere erfarer nok at dette allikevel ikke er veien å gå, sier Køste.
Kan gjøre vondt verre
Å bruke en penn for å skjule riper i lakken kan gjøre vondt verre, ved at det dannes rust og at skadeområdet utvides, ifølge Aleksander Lund, teknisk leder i Skien Bilskade og Verksted.
– Hvis man bare behandler karosseriets plastdeler, er det ikke skadelig. Derimot skal det mye til å oppnå et fullgodt resultat, særlig hvis bilen har en vanskelig eller spesiell farge, sier han.
Lund mener dessuten at profesjonelt utført skadereparasjon ofte er en både rimeligere og mer smidig prosess enn en del bileiere tror.
– Generelt kan man si at vi fikser mer og bytter ut mindre av skadede deler enn før, og flekklakkerer når det ikke er nødvendig å behandle større områder. Det er en utvikling som er fordelaktig både for bileierne og forsikringsselskapene.
Kunnskap og erfaring
Også enkle og kosmetiske reparasjoner av karrosseriskader krever kunnskap og erfaring, påpeker Håkon Eriksen, daglig leder i Lørenskog Bilskadesenter.
– Det er tryggest å bruke fagfolk som jobber med det til daglig. Å rette ut en bulk med verktøy til hjemmebruk kan kanskje gå ganske bra, men resultatet blir neppe fullgodt. Risikoen er dessuten at det oppstår sekundærskader i utkanten av den opprinnelige skaden, sier han.
Hvis bileiere allikevel vil forsøke å utføre enkle reparasjoner av lakk- eller karrosseriskader, er det lurt å kjøpe det som trengs hos seriøse fagforhandlere der de også kan få råd og veiledning, mener Katrine Køste i AutoMester.
– Ofte ser vi at de mest mirakuløse tilbudene dukker opp i nettbutikker som selger varer i et stort antall kategorier. Det er kanskje ikke så sannsynlig at de som tilbyr alt til alle er de beste leverandørene av spesialiserte produkter til bilskadereparasjon, sier Køste.