-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Veihjelp i forsikringen:
Hjelpen er nær når nøden er størst
De siste dagene har mange trengt veihjelp på grunn av det kalde været, ifølge forsikringsselskapet If.
Kulden mange steder i landet tærer på startbatteriene, opplyser If.
Veihjelp er som regel inkludert i bilforsikringen til norske forsikringsselskaper.
– Telefonene om veiassistanse renner inn. Det skyldes det kalde været, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
– Dersom bilen ikke starter eller går tom for drivstoff eller strøm på veien, er det greit å vite at du har inkludert veihjelp hvis du har én eller annen form for kaskoforsikring på bilen. Dette gjelder alle forsikringsselskaper. Det er som regel en egenandel på noen hundrelapper, sier han.
Flere bilimportører inkluderer også veihjelp når du følger deres anbefalte serviceintervaller.
Men det er mye du kan gjøre selv for å unngå problemer: Hold formen på startbatteriet oppe – eller skift det ut før det er for sent.
– Det er alltid lurt å vite hvilken tilstand batteriet er i, sier Clementz, og understreker at svakt batteri kan gi startvansker også om sommeren, ikke bare midtvinters.
– For elbiler går rekkevidden betydelig ned når det er kaldt. Det har de fleste nordmenn fått med seg, og innretter seg deretter, sier han.
1. Følg servicen og sjekk batteriet
Ved bilens serviceintervaller skal verkstedet sjekke batteriets tilstand. – Gjør det gjerne til en vane å dobbeltsjekke når du henter bilen og spør om batteriet er målt. Er bilen helt ny, er ikke dårlig batteri noen problemstilling, men etter tre-fire år er det sannsynlig at startbatteriet er svekket så mye at det bør skiftes, sier Sigmund Clementz i If.
2. Bruk en batterilader
En batterilader kan være grei å ha. Ved å gjøre en vedlikeholdslading med batterilader, kan batteriet fungere lenger enn hvis det ikke blir ladet opp via lader.
3. Unngå småkjøring og at bilen står ubrukt
Korte turer i nærmiljøet nærmest dreper batteriet. – Småkjøring under én mil gir batteriet dårlige muligheter for å lade seg opp igjen, og blir det mange korte turer, svekker batteriet seg veldig. Det er heller ikke så lurt å la bilen stå ubrukt lenge, da tærer du på batteriet, sier Clementz.
4. Kaldstart og tykk olje – en dårlig kombo
Tykk olje i motoren gjør at start på bilen går tregere, og det liker batteriet dårlig. – Sørg for at oljen har riktig viskositet for vinterkjøring – at den rett og slett flyter godt i motoren, selv om det er kaldt, sier Clementz. Jevnlig oljeskift er viktig.
5. Unngå radio, varmetråder og full vifte
I dag er det utrolig mye i bilen som trekker strøm fra bilbatteriet når du starter. – Det kan være smart å redusere litt av belastningen på batteriet akkurat ved start. Setevarmer, radio, varmetråder og defrosting av frontrute er jo tilleggsfunksjoner du strengt tatt kan slå på rett etter at motoren er kommet i gang. Men gjør det før du begynner å kjøre. Å fikle med innstillingene på radioen eller klimaanlegget kan lett ta oppmerksomheten bort fra veien, sier Sigmund Clementz i If.