-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Kan bli en varm opplevelse
Lett å gå i klima(anlegg)felle
Mange bilister tror en vanlig service omfatter klimaanlegget, viser ny undersøkelse. Det kan gi en svett overraskelse i sommervarmen.
Tre av ti bileiere spør ikke verkstedet spesielt om dette, eller oppgir at de ikke har tenkt over det, viser en ny måling utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL). En like stor andel regner med at verkstedet kontrollerer og følger opp klimaanlegget på eget initiativ.
– Samlet sett viser svarene at drøyt 60 prosent har et passivt eller ubevisst forhold til behovet for klimaservice. Mange av dem kan få en lite behagelig påminnelse i løpet av ferieturen, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Kun 15 prosent ber om at verkstedet går over klimaanlegget. 24 prosent svarer at de bare tar opp spørsmålet ved mistanke om at noe ikke fungerer som det skal.
Rens og etterfylling
– Klimaanlegget trenger vedlikehold, og ofte inngår ikke dette i det ordinære serviceprogrammet. Det er behov for rens annethvert år, og etterfylling av gass kanskje hvert tredje eller fjerde år. Etter hvert kan det også oppstå lekkasjer som må tettes, sier Hansen.
Klimaanlegget inneholder kjølegass, gjerne fra 500 gram til litt over en kilo. Opp mot 10 prosent siver årlig ut gjennom koblinger og pakninger. Tapet kompenseres gjennom etterfylling.
Dette bør gjøres av fagfolk for at det skal bli skikkelig uført, og for å være sikker på at det fylles på riktig gass, ifølge Ole Fredrik Havaska, Norges-sjef for Elektro Partner AS, som leverer tekniske løsninger og utstyr til bilverkstedene.
– Ved service benyttes en stasjon for diagnose, trykktesting og fylling av gass. Dessverre finnes mye av det vi betegner som «falsk kjølegass» i omløp utenom den autoriserte bransjen. Den kan i verste fall infisere kjølekretsen med skadelige stoffer, sier Havaska.
Spraybokser med kjølemiddel som inneholder propan eller butan kan dessuten i en del tilfeller gi risiko for brann eller eksplosjon, advarer han.
Særlig viktig for elbiler
Alle moderne biler trenger jevnlig vedlikehold av klimaanlegget, men for el- og hybridbiler er det spesielt viktig at dette fungerer optimalt, påpeker Havaska.
– Disse bilene benytter anlegget også til viktige funksjoner som temperaturstyring av batteriet. I elbilene er klimaanlegget en langt mer vital del av teknikken totalt sett enn i fossildrevne biler.
Selv ved jevnlig etterfylling kan klimaanlegget etter noen år vise tegn til funksjonssvikt, ofte på grunn av skader eller utslitte komponenter.
– Når vanlig etterfylling kun gir kortvarig effekt kan det være nødvendig å teste med sporstoff for å finne større lekkasjer. Ved mistanke om redusert funksjonsevne er det lurt å få gjort noe med klimaanlegget før man legger ut på en lang og varm ferietur, sier Arild Hansen i ABL.