-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fremtind forsikring:
Hvem skader bilen oftest?
Hvem står for flest bilskader – er det kvinner eller menn?
I en landsdekkende undersøkelse, som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, kommer det frem at menn bekymrer seg mye mindre enn kvinner når de kjører bil. Mens én av fire menn (25 prosent) oppgir at de ikke bekymrer seg for noe i trafikken, gjelder det samme bare én av ti kvinner (10 prosent). Men hvem skader bilen oftest – er det kvinner eller menn?
– Skadetallene våre viser at forskjellen mellom kvinner og menn er minimal når det gjelder antall bilskader. Men risikoen for å bli alvorlig skadet eller drept i trafikken, er betydelig høyere for menn, sier Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger hos Fremtind.
De siste fem årene har menn i snitt vært involvert i 65 prosent av de alvorligste ulykkene (ulykker med personskade eller dødelig utfall), viser tall fra SSB. Når det gjelder dødsulykker, er andelen menn helt oppe i 76 prosent.
Menn tar mer risiko
Hofstad-Nielsen mener at det er flere mulige forklaringer bak disse forskjellene:
– Det finnes ingen fasitsvar, men forskning viser at mannlige sjåfører ofte velger en mer risikofylt kjøreadferd, som å kjøre for fort, aggressivt, eller i ruspåvirket tilstand. Vi ser blant annet at ulykker med mannlige sjåfører ofte skjer i høyere hastigheter. Mange dødsulykker involverer også en mannlig fører som har kjørt under påvirkning av rusmidler, forteller Hofstad-Nielsen.
Mest redd for kollidering og rus
Når det gjelder bilistenes bekymringer, troner kollisjoner og rusede sjåfører øverst på listen. Skadeforebyggeren minner om flere risikoreduserende tiltak som alle sjåfører bør huske:
– Trafikkbildet kan endre seg raskt. Derfor er det viktig at vi alltid fokuserer på selve bilkjøringen, at vi holder fartsgrensen og har god avstand til bilen foran. Mange uhell og skader skyldes høy fart og forbikjøringer. Og, ikke minst, husk å la mobilen ligge når du kjører, avslutter Hofstad-Nielsen.