-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mauers tredje drømme-SAAB
Michael Mauer og hans folk svinger seg virkelig. Omtrent samtidig som han viste den nye 9-2 bak lukkede dører for utvalgte gjester i Pebble Beach, slipper han detaljer om en konseptbil som skal vises i Frankfurt.
9-3X var jo nettopp en antydning av en cross-over, men åpenbart en ren drømme-konstruksjon. Etter det vet vi at en tilsvarende modell på 9-5 basis er blitt skrotet, at en felles utgave med Cadillac også er spylt vekk, og at en stor SAAB-SUV blir en kosmetisk operert GMC truck.
Dette her kan imidlertid bli noe helt annet. Litt mer enn en stasjonsvogn, noe som går i retning av den VCC Volvo viste i Geneve. Og faktisk noe i retning av en slags SAAB-tradisjon – allerede 95-modellen, fra to-takt- og blå-røyk-tiden la grunnen for de herlige sportslige storvolum-Saabene. Det som er litt løfterikt, oppi alle SAAB-depresjonen for tiden er jo at Mauer, tysker med bakgrunn fra Mercedes og Smart, forstår SAAB-røtter bedre enn mange av de svenskene han har rundt seg som later til å være mer opptatt av Vuitton og Versace enn Carlson-på-taket. Hvis han får lov til å uttrykke den forståelse i design også, vil vi kanskje se et løft igjen.
Dette er vel det første resultatet som kommer fra SAABs nye Advanced Studio i Pixbo utenfor Gøteborg. Som forresten ledes av en annen fyr med enorm SAAB-forståelse, en kineser som heter Anthony Lo (en av gruppens beste modellører heter forøvrig Im-Ho Cho – ikke akkurat svensk det heller, men akkurat nå tror jeg mer på utlendinger med en romantisk forestilling om hvordan SAABs DNA egentlig ser ut, enn jeg tror på svenske SAAB-ledere som fortvilet forsøker å snakke engelsk med amerikansk aksent).
Før vi kommer til Frankfurt kan vi nok ikke fortelle dere noe mer om akkurat denne, det å legge til at som drømmebil er den utstyrt med en to liter på 250 hester, er vel ikke akkurat noen bombe.
La det for øvrig være lagt til at etter at Michael Mauer også ble sjef for GMs advanced design i Europa, og fikk opp Pixbo-avdelingen er Martin Smith, Opels profilerte designsjef, på besøk i Gøteborg minst hver annen uke. Er det noe jeg virkelig gleder meg til så er det å se hva disse to kommer til å koke sammen.
PS:
O.K. la oss like godt fortelle det som det er, selv om det kanskje fremdeles burde være en hemmelighet. Bob Lutz fortalte noen av oss at 9-3X har fått et slags grønt lys, at den skal bli bygget i en eller annen form. Og spør du Mauer vil han (kanskje) fortelle deg at prosjekt 443 allerede er frosset, at det er klart til å bli lansert som en 2005 modell, og han vil kanskje også kunne fortelle deg at Frankfurtbilen er en slag innledning til dette. For ordens skyld: Prosjekt 440 er 9-3 normal, 442 er cabriolet-utgaven og 444 er stasjonsvognen. Det er nok ikke urimelig å kalle dagens konseptbil Saab 443-nesten.