-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tommy Rustad vant STCC
Tommy Rustad sikret seg i dag sin andre STCC-tittel. Sammen med teamkollega Robert Dahlgren sørget han også for å ta hjem team-mesterskapet for Volvo.
Før helgens løp på Mantorp Park lå Tommy på andreplass i mesterskapet, ni poeng bak BMW-fører Thed Björk. I dagens kvalifisering sikret han seg startspor to, og i løpet kom han seg raskt i tet.
Tommy uttalte før helgen at han måtte vinne det første løpet for å henge med i mesterskapet, og den oppgaven fikset han med glans, selv om det var små marginer over målstreken.
At erkerival Thed Björk bare ble nummer fire, gjorde at avstanden mellom de to krympet til fire poeng. Dahlgren kjørte inn til femteplass fra startspor 11, og dermed tok også han viktige poeng for teamet.
Seieren ga Tommy et vanskelig utgangspunkt for andre løp, for rekkefølgen blant de åtte fremste snus på hodet for å danne startoppstilling for løp to. Dermed hadde Tommy startspor åtte, et svært vanskelig utgangspunkt. Det holdt ikke å ta seg forbi Björk, han måtte også slå ham med et par plasseringer.
Men i dag hadde nordmannen flaksen på sin side. Thed Björk var involvert i et uhell på første runde, og ble stående i sandfella. Tommy tok seg oppskriftsmessig opp til femteplass som ga de fire poengene han trengte for å komme likt med Björk i sammendraget.
Regelverket i STCC er slik at når to førere har samme poeng, er det resultatet fra siste løp som teller. Om det hadde vært antall seire, som i annen bilsport, hadde også Tommy vunnet etter å ha stått øverst på pallen ved fem anledninger i årets sesong.
Tommy Rustad er dermed en av få som har vunnet STCC for to forskjellige merker. I 2000 gikk han til topps i en Nissan Primera, og nå altså i en Volvo C30. Det ser med andre ord ikke ut som alderen er noen hindring for 41-åringen fra Hakadal som er Norges mest meritterte bilsportutøver.
- Den gangen føler jeg at det var mer oppskriftsmessig. I år har det vært litt mer overraskende for alle at jeg har hatt slik suksess. Jeg er også kjempestolt over å gjøre dette med Volvo. Det var tross alt Volvo jeg kjørte som min første løpsbil i rallycross for over 20 år siden, og Volvo har ikke vunnet STCC siden 1997.
- Dette er bare utrolig deilig. Jeg er kjempestolt, sier Tommy Rustad.
- I dag kan ikke noen ta meg på noe. Jeg har ikke vært borti en konkurrent, bortsett fra Jan Nilsson som forsøkte å kjøre meg av banen, men som traff dårlig og i stedet havnet utenfor banen selv.
- Det var spesielt å sitte i bilen og se at både Thed Björk, Richard Göransson og Robin Rudholm forsvant av banen i en og samme krasj i andre sving i andre løp. Da visste jeg at en femteplass ville holde til sammenlagt-seier, sier en jublende Tommy Rustad som må smile av hvordan de svenske BMW-førerne rotet det til for seg selv.
Sammenlagt STCC 2009
1. Tommy Rustad, Volvo, 94
2. Thed Björk, BMW, 94
3. Robin Rudholm, BMW, 80
4. Richard Göransson, BMW, 75
5. Mathias Andersson, Alfa Romeo, 56
6. Jan Nilsson, BMW, 54
7. Robert Dahlgren, Volvo, 52
8. Tomas Engström, Honda, 50