-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ekstremracer for gata
Mercedes lanserer sin ekstreme SLS AMG Coupé Black Series. Her er det meste utviklet på racerbanen.
Når utgangspunktet er SLS AMG, som i standardutgave har 571 hestekrefter, må det bare bli helt rått.
SLS AMG Coupé Black Series er i stor grad basert på SLS AMG GT3 - racingversjonen av den hotteste Mercedes-modellen med måkevingedører. Det betyr redusert vekt og økt effekt!
LES: Våre førsteinntrykk av SLS AMG
Black Series klinger godt for de som liker ekstreme biler. Det startet med SLK 55 AMG Black Series i 2006 før CLK 63 AMG Black Series fulgte året etter. I 2008 fulgte SL 65 AMG Black Series mens C 63 AMG Black Series ble lansert i 2011.
SLS AMG Coupé er femte modell som får bære Black Series-signaturen, og den heftigste noensinne. Hver «hest» skal bare skyve 2,45 kilogram.
En mann – en motor
Motoren er fortsatt en 6,3-liters V8 uten pustehjelp, men ingeniørene hos AMG har greid å hente ut 60 ekstra hestekrefter slik at den nå yter 630 hk ved 7400 omdreininger. Turtallssperra slår først inn ved 8000 omdreininger, mot 7200 i standardutgaven.
Maks dreiemoment er 635 Newtonmeter ved 5500 omdreininger. Som et resultat av tuningen kan null til hundre foretas på 3,6 sekunder (ned fra 3,8) mens potensiell toppfart er 315 km/t.
En rekke modifiseringer er foretatt for å oppnå de økte ytelsene, og selvsagt er hver motor bygget etter prinsippet «en mann – en motor».
Fantastisk gromlåt
Etter å ha prøvekjørt SLS AMG var den herlige lyden kanskje den detaljen som sitter best i minnet.
Her har AMG perfeksjonert den ytterligere med inspirasjon fra racerbanen. De har utviklet et nytt eksosanlegg i titan, som i tillegg til å perfeksjonere lyden, reduserer vekten med hele 13 kg. Hele eksosanlegget veier 17 kg.
Og det er ikke bare på dette feltet man har spart vekt. AMG SLS Coupé Black Series veier 1550 kg, 70 kg mindre enn originalen. Mange elementer er laget i karbonfiber i stedet for bl.a. aluminium. Et Li-ion batteri i stedet for et konvensjonelt, sparer ytterligere 8 kg.
Girkassen, en AMG Speedshift DCT 7-trinns, er plassert 10 mm lavere for å senke tyngdepunktet. Kassen har fire modi, C, S, S+ og M, Sport plus og Manuell benyttes for de heftigste opplevelser.
En elektronisk styrt differensialbrems erstatter den mekaniske varianten. Den elektroniske stabilitetsstyringen har tre trinn – ESP On, ESP Sport og ESP Off.
Dersom du nå innser at dette er en bil du bare må ha, kan jeg fortelle at en «vanlig» SLS AMG Coupé koster nesten 2,8 millioner kroner. Black Edition blir nok vesentlig dyrere enn det. Du skal med andre ord ha flaks for å finne en på norske skilter.