-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fremtidsrettet 100-åring
Maserati hviler ikke på laurbærene. I året de fyller 100, viser de en bil som bærer navnet til grunnleggeren; Alfieri. Er dette den nye GranTurismo?
Alfieri Maserati var en av mange brødre i Maserati-familien med en lidenskap for motorsport. Etter hvert startet han verksted, som igjen startet produksjon av tennplugger.
Den første bilen kom riktignok ikke før 1926, men slike detaljer er vel ikke så viktig – hundre år er hundre år. Og nå hedres Alfieri med en konseptmodell som fort kan bli den neste GranTurismo.
I følge Maserati er det «et sterkt ønske om å gjøre Alfieri til virkelighet. Den ble unnfanget, designet og skapt med tanke på 100% realisme».
Det er kanskje å ta i litt, Alfieri er tross alt en klassisk konseptbil. Med renskåret interiør og glatte overflater utvendig må det nødvendigvis gjøres noen nedtoninger før en eventuell produksjonsmodell.
Men Alfieri har likevel alle forutsetninger for å havne på produksjonslinjen. Et klassisk 2+2-design, voksen Maserati-grill, tre luftehull bak forskjermen, lange og lave linjer, trident-logoen på C-stolpen og (selvsagt) en oval analog klokke er alle elementer som må være på plass – og er det også på Alfieri.
Ikke glem at GranTurismo er sju år gammel nå – et generasjonsskifte om få års tid er langt fra utenkelig. Det er heller sannsynlig.
Kjørende konsept
Under det vakre skallet er Alfieri-konseptet en lettere modifisert GranTurismo MC Stradale. Akselavstanden er riktignok kappet 24 centimeter (til 2,7 meter), men Alfieri er fortsatt ingen liten bil. 4,59 meter lang, 1,93 meter bred og 1,28 meter høy er de vitale målene.
Den kjente 4,7-litersmotoren uten pustehjelp er fortsatt tilstede, med 460 hestekrefter å spille på. Mellom motoren og bakhjulene sitter en seks-trinns automatisert manuell kasse.
Interiørt skjuler det ikke seg så mange overraskelser, men instrumentene har fått seg en liten konseptdetalj det skal bli moro å se om overlever til produksjonsmodellen. I stedet for å ha en nål spinne rundt mot fastmonterte tallpunkter, roterer tallskivene her mot et fastmontert fokuspunkt.
Når vi eventuelt skal få se Alfieri i salgsklar form er usikkert, men Fiat-gruppens designsjef, Lorenzo Ramaciotti, sier at han ikke kan love at Alfieri settes rett i produksjon i løpet av de neste to årene, men at «vi vil se noe som ligner veldig».