Overklasse fra Fiat

Både Maserati og Alfa Romeo legger nå siste hånd på sine SUV-er.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig har vi jo lenge visst at de skulle komme.

Alfa Romeo viste sitt Kamal-konsept allerede i 2003, så der i gården er det nesten litt flaut at det er først nå de virkelig har oppdaget at dette er et interessant segment.

Les også: Alfa / Jeep sammen om SUV

Maserati har ruget like lenge. Deres siste Kubang er bare fire år gammel, men allerede i 2003 viste de sin første konseptbil med samme navn i Detroit. Godt å ha i bakhodet nå som det går mot den flunkende nye Levante.

Snart moden
Hvor nær modellene egentlig er, vet vi ikke sikkert. Men Alfas prosjekt 949 har vi fulgt såpass lenge nå at dersom den blir vist i Frankfurt, vil det ikke være som konsept – den er fullt produksjonsklar nå.

Men det er selvfølgelig mulig de vil kalle den en konseptmodell og at de vil legge den ordentlige debuten til neste år, slik at den blir en 2017-modell.

Forsiktig debut i Paris, og hornmusikk i Detroit. En bil som denne vil utvilsomt være viktigere for merkevaren der borte, enn noen få 4C-utgaver som de selger der i dag.

Den nye modellen blir basert på den kommende Giulia og er bygget på den bakhjulsdrift-plattformen de har døpt Giorgio. Den får en størrelse som gjør at den kommer til å møte Q5 og X3 og får en V6 motor som Ferrari har pustet på.

Ambisiøst
Sergio Marchionne, Fiat-sjefen, fortalte nylig at så langt har de brukt opp 2 av de 5 milliarder euro som er avsatt til å revitalisere Alfa Romeo. Målet er opp fra 70.000 biler i fjor til 400.000 i 2018.

Like ambisiøse er ikke målene for Maserati, men de har i hvert fall satt navn på sin kommende SUV: Levante skal den hete.

Den kommer i salg uti 2016, er basert på Ghibli, og skal bygges ved Mirafiore-fabrikken i Torino. Med en pris rundt 100.000 euro kommer den til å dette rett ned i Cayenne / Jaguar F-Pace kobbelet.

Maserati hadde et rekord-år i fjor, med litt over 35.000 biler utlevert og en driftsmargin på 9,9 prosent. I år har det hele skrumpet, volumet ned 11 %, omsetningen ned 17 og fortjenesten ned med 34 %. Allikevel endte driften med 7 % margin.

Det skal bedre seg, lover Marchionne. Det er med Levante man virkelig skal se Maserati flytte seg oppover, er hans klare beskjed.

Powered by Labrador CMS