-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fra rekordbil til den autonome fremtiden
Kinesiske startup-en NIO, som dro til Nürburgring med sin megawatt sterke superbil og satte en rekord eller tre, kom nylig skikkelig ned på jorden. De har vist sin visjon for en familiebil. Autonom riktignok – noe måtte det jo være.
Det har ikke tatt lang tid å få oss til å gjespe når vi ser på interiørkonsepter med stoler i alle retninger, med ratt som forsvinner inn i dashbordet, med interiører som fungerer som store infotainment-skjermer.
Det skal mye til før den slags fremtids-skisser skal virke radikale nå.
Les også: Rekordbil-elbil fra Kina
«Sett det før»
Så når vi ser et nytt forslag på en 2020 bil og oppdager kvadratkilometere med vinduer som kan mørknes og fungere som en form for interface, er det ikke lenger spesielt oppsiktsvekkende.
Så stakkars NIO, som har vist at de gjør ting, ikke bare skryter av det på forhånd, når de nå viser sin EVE, en fremtidsbil, kan vi være litt for kjappe og si at vi har sett det meste før.
Men det er detaljer her man bør stanse opp litt ved. De store dørene som sleider forover, for eksempel, og som gjør at hele bilsiden åpner seg for ingress eller egress. Og med en innvendig design som gjør at du må gå inn bak og bevege deg forbi baksetene for å komme forover.
VIP-setet er det du finner ved siden av sjåføren. Det kan du gjøre så å si hva du vil med, men heldigvis er det så god plass der inne at når bilen er i robot-modus, kan du banke vedkommende på skulderen og forslå at nå vil gjerne du ta en høneblund i luksus-setet. Ikke noe problem å bytte plass.
Multivisjon
Det er en rekke skjerm-muligheter her. En stor sentral skjerm som tar jobben for det tradisjonelle instrument-området. Men i tillegg kan hele ruta omdannes til en kino der du kan få opp det meste, for eksempel POI’s langs ruten, med historikken – til og med hvordan den kirken så ut for 120 år siden – rullende.
Det er mengder av transparente flater her, men alle kan selvfølgelig mørknes og eventuelt gjøres helt ugjennomsiktige. Og nettingen er slik at du kan kjøre full videokonferanse, eller hente opp gårsdagens Nettflix-film som du ikke rakk å se.
Og selvfølgelig har vi en solid porsjon kunstig intelligens om bord, slik at du nesten ikke behøver fortelle hvor du skal hen, engang. Bilen vet det allerede.
Og med en NIO-racer som kjørte rundt Circuit of The Americas i Austin på 2.40.33 uten at noen tok i rattet, behøver man ikke bekymre seg om selskapets autonome kompetanse.
Dessuten er det åpenbart at noen tar denne på alvor. Nick Sampson, som er utviklingssjef hos Faraday Future, har vært på nettet og beskylt EVE for å være et rent plagiat av deres bil!