BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8

BMW dobler i8-utvalget

Nå kommer endelig BMW i8 Roadster. På høy tid, vil nok mange si.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig er det fem og et halvt år siden vi så denne første gang. Riktig nok bare som konseptbil, men den er likevel lett gjenkjennelig når den nå gjøres klar for salg.

På CES – den store elektronikkmessen i Las Vegas 2016 dukket den igjen opp, men da primært som utstillingsvindu for ny teknologi.

Høsten 2013 kunne vi for første gang sette oss bak rattet i en i8, og det ble selvsagt forelskelse ved første blikk for Bil-redaktøren den gang.

At bilen slipper engangsavgifter i Norge gjør den gunstig i forhold til konkurrenter med tilsvarende ytelser, men med en prislapp på 1,2 millioner for et «leketøy» er det likevel imponerende at BMW Norge så langt har solgt over 100 biler.

Nå lanseres altså en åpen toseter, i8 Roadster, samtidig som den eksisterende i8 får tilnavnet Coupé og oppdateres med den nye teknologien som legges i roadsteren.

Begge får for eksempel et foredlet eDrive-system. Li-ion batteripakken får mer enn femti prosent økt kapasitet – fra 7,1 kWh til 11,6 kWh. I tillegg er effekten i elmotoren økt fra 131 til 143 hestekrefter (105 kW).

Ren elektrisk rekkevidde oppgis til 55 kilometer for i8 Coupé og 53 km for roadsteren ifølge NEDC-standarden. Men sannsynligvis er ikke el-rekkevidde årsaken til at du kjøper en i8 – du er mer interessert i maks-effekten og de lekne kjøreegenskapene.

De som ikke har prøvd dette i praksis, vil nok fnyse av spesifikasjonene. Bensinmotoren er en tresylindret 1,5-liter som driver bakhjulene. Den har en effekt på 231 hestekrefter og et dreiemoment på 320 Newtonmeter.

Når begge motorene drar samtidig, har du en samlet effekt på 374 hk. Om du fortsatt ikke lar deg vippe av pinnen så legg til at i8 veier under halvannet tonn. Vekt-tillegget for roadsteren er beskjedne 60 kg.

Null til hundre på henholdsvis 4,4 (coupé) og 4,6 sekunder, toppfart for begge på 250 km/t.

Den oppgradert coupéen har fått noen kosmetiske endringer, men du skal kjenne modellen godt for å oppdage dem.

Roadsteren skiller seg selvsagt ut med stofftak som kjøres elektrisk av og på i hastigheten inntil 50 km/t, men ellers er det meste likt mellom de to – til og med de særegne dørene.

– Med lanseringen av nye BMW i8 Coupé og helt nye BMW i8 Roadster, har vi valgt å utvide standardutstyret på de to modellene. Så godt som alt tidligere ekstrautstyr er nå standard.

Kunden behøver med andre ord stort sett bare å tenke på interiør, lakkfarge og felger på sin nye BMW i8, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Det norske standardutstyret inkluderer blant annet BMW laserlys, avblendbare speil, lakkerte bremsecalipere, Harman Kardon høyttalersystem, head-up display, Driving Assistant, parkeringssensorer fremme og bak, ConnectedDrive Services og navigasjonssystem.

Begge modellene er på plass i Norge i mai 2018.

Startpris BMW i8 Coupé: kr 1.352.000 eks. leveringsomkostningerStartpris BMW i8 Roadster: kr 1.509.000 eks. leveringsomkostninger
Powered by Labrador CMS