Volkswagen I.D. - Electric for all

Volkswagen I.D. - Electric for all
Thomas Ulbrich og Christian Senger
Volkswagen I.D. - Electric for all

Volkswagen I.D. - Electric for all

Volkswagen I.D. - Electric for all

Volkswagen I.D. - Electric for all

Volkswagen I.D. - Electric for all

Volkswagen I.D. - MEB-plattformen

Volkswagen I.D. - MEB-plattformen

Volkswagen I.D. - MEB-plattformen

Volkswagen I.D. - MEB-plattformen

Volkswagen I.D. - MEB-plattformen

Volkswagen I.D. - MEB-plattformen

Volkswagen I.D. - MEB-plattformen
Modulbasert batteripakke
Volkswagen I.D. - MEB-plattformen
ladetider
Volkswagen I.D. - chassiset

Volkswagen I.D. - konsepter
I.D., I.D. CROZZ, I.D. VIZZION og I.D. BUZZ
Volkswagen I.D. - konsepter
I.D. Buzz koblet til ekspresslader fra Ionity
Volkswagen I.D. - konsepter
Wallbox
Volkswagen I.D. - konsepter
Wallbox
Volkswagen I.D. - konsepter
I.D. R Pikes Peak, I.D., I.D. CROZZ, I.D. VIZZION og I.D. BUZZ

Volkswagen viser el-plattform

Normalt viser produsentene frem lekre konsepter som skal lede til nye bilmodeller. Det har også Volkswagen gjort, men nå har de også vist selve fundamentet for neste generasjon elektriske biler.

Publisert Sist oppdatert

Nå har det ikke akkurat manglet på hint om fremtidsmodeller fra Volkswagen heller. Det startet med I.D. Concept på Paris-utstillingen for to år siden – den ble presentert som en bil med «fotavtrykk som en Golf og innvendig plass som en Passat».

Siden har vi møtt den herlige reinkarnasjonen av den klassiske Folkevognbussen, I.D. Buzz som senest i forrige uke ble vist som varebil på IAA i Hannover.

Vi har vært innom I.D. Crozz som ble vist i Shanghai i fjor – SUV-er / crossovere er vel minst like populære i Midtens Rike som ellers i verden.

Foreløpig siste tilskudd til I.D.-stammen er I.D. Vizzion som debuterte i Genève i mars – en stor luksussedan med masse autonome muligheter innebygget.

Så må vi selvsagt ikke glemme I.D. R Pikes Peak – rekordbilen fra det klassiske bakkeløpet i Colorado, USA.

Mangfold
Vi skjønner at Volkswagen har vidtrekkende planer med hensyn til elbiler og at de tar satsingen meget seriøst. Det vil selvsagt gjelde de andre merkene i konsernet også, Audi (som er først ute med sin e-tron), Skoda, Seat og Volkswagen Nyttekjøretøy.

Under et seminar med tema «Electric for All» viste de sin nye MEB-plattform som er selve fundamentet i satsingen. Vi var til stede på seminar og gir en fyldig dekning i neste utgave av Bil (nummer 12-2018).

For første gang har Volkswagen utviklet en ny plattform dedikert for elbiler helt fra grunnen av – en del av en tung investering på seks milliarder euro. Dagens modeller, e-Golf og e-Up, er basert på MQB – en plattform utviklet primært for fossildrevne modeller.

Fleksibilitet
Volkswagen benytter i dag MQB under det meste av modeller med tverrstilt motor og for- eller firehjulsdrift – fra småbilen Polo til den amerikanske «full size» SUV-en Atlas.

De lover at den nye MEB-plattformen gir enda større fleksibilitet og kan benyttes til alt fra småbiler til SUV-er og varebiler.

– I.D. er en milepæl innen teknisk innovasjon. Det blir den første helelektriske, hel-tilkoblede, hel-funksjonelle elbilen som millioner av mennesker verden rundt kan få råd til, sier Christian Senger, ansvarlig for Volkswagen Product Line e-Mobility.

Praktisk og oppnåelig
Den nye I.D.-generasjonen kommer ifølge Volkswagen til å overraske med hensyn til rekkevidde – den vil ikke ligge langt unna det man oppnår med dagens bensindrevne biler.

I.D. blir første modell i en helt ny familie når den kommer på markedet i 2020 – en hel-tilkoblet kompaktmodell med pris på nivå med hva du må ut med for en Golf med bensin- eller dieselmotor i dag.

VW lover at bilen vil sette nye standarder med hensyn til innvendig plass og fleksibilitet i kompaktklassen. «Plass og komfort som i klassen over» er begreper vi har hørt tidligere også, men vi er meget spent på å se hva de har fått til med en plattform designet fra bunnen av.

De skryter av en eksepsjonelt lang akselavstand, korte overheng, ingen plasskrevende forbrenningsmotor, og dermed kan akslene plasseres langt ut mot ytterpunktene.

Snudd på hodet
En titt på I.D. plattformen avslører blant annet en el-motor som er integrert i bakakselen og batteripakke i gulvet. Modeller med firehjulsdrift, som Audi e-tron, vil få en motor på hver aksel.

Dette gir en optimal vektfordeling for kjøreglede, samtidig som det gir passasjerene en komfortabel, høy sitteposisjon. Kreftene overføres fra motor til bakhjulene via en ett-trinns girboks.

Målt etter WLTP-standarden vil rekkevidden for modellene på MEB-plattformen blir fra 330 til 550 kilometer. Hurtiglading med kapasitet på 125 kW vil sørge for kortere ventetid enn i dag og muliggjøre 80 prosent «påfyll» i løpet av en halvtime.

Boble til Golf
– Utviklingen av MEB-plattformen er trolig det viktigste prosjektet i Volkswagens historie, på nivå med overgangen fra Boble til Golf, sier Thomas Ulbrich, styremedlem for Volkswagen med ansvar for e-mobilitet.

– Plattformen vil danne grunnlag for mer enn ti millioner el-biler gjennom Gruppen bare i den initiale fasen, og den vil tegne opp det nye veikartet vårt mot den elektriske tidsalderen.

Powered by Labrador CMS