-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Det er en fin måte å feire bursdager på. Ta antall år du er, gang med ti, og det blir antall hestekrefter på hedersgjesten.
Det er Porsche vi snakker om, som avslutter 70 år med sportsbiler med et skikkelig fyrverkeri. En spesialutgave av ikonet. En 700-hesters versjon av 935 som, for virkelig å understreke syv-tallet, skal bygges i 77 eksemplarer.
Du kan med andre ord spørre meg om når Porsche brukte Clubsport-navnet for foreløpig siste gang.
Det var i går.
Men spør ikke meg om når de brukte begrepet Clubsport for første gang.
Aner ikke.
Men jeg vet når jeg kom borti begrepet første gang.
Ganske overraskende for selv de mest barka Porsche-fans, skulle jeg tro. Det var på den eneste modellen Porsche aldri har engasjert i seriøs motorsport – den fantastiske 928 (les mer om den i neste BIL).
Porsche hadde bygget noen aluminium lettvektutgave av denne solide Grand Turismo bilen i 1987. Så bygde de fire av disse og lånte ut til fabrikkførerne sine som simpelthen bare skulle bruke dem som det passet.
Disse Clubsport-lettvekterne, 100 kg lettere og med manuelle girkasser, kom på markedet både i USA og Europa.
I ettertid har de brakt masse forvirring blant alle dem som skal ha alt korrekt. For noen av bilene hadde GT-stempler, noen hadde et annet ECU program og noen hadde kortere utvekslinger i girkassen.
Selv Porsche Classic har visst problemer med å sortere ut de forskjellige.
Jeg regner med at det vil bli greiere med denne nye Clubsporten, 77 eksemplarer og alt lagret i Skyen, burde gi muligheter for de som skal restaurere disse om 30 år.
Bilen, som har fått et karosseri med klare minner fra 935/78, ble lansert på «Rennsport Reunion» – et historisk bilsportevent på Laguna Seca Raceway i California.
– Dette er en fødselsdagspresang til alle Porsche Motorsport-fans over hele verden, sa Porsche bilsportkaptein Frank-Steffen Walliser da han presenterte den.
Og føyde altså til at det er bare 77 skikkelig velstående fans som får anledning til å erfare hva dette virkelig er.
(asrtiikkelen fortsetter)
911 GT2 RS-basert, men vesentlig lettere (karbon), og en lang hekk slik at totallengden blir 487 centimeter. 32 cm lengre enn utgangspunktet. Med 202 cm er den 14 cm bredere også. 1380 kg betyr at den er nesten 100 kg lettere.
Det er vel egentlig aerodynamikken som er ny, og mest iøynefallende her. Ikke minst er hekkvingen på 190 x 40 cm med på å understreke dette.
Hele fasongen, og aereoen, er hentet fra gamle «Moby Dick», en 935 bygget spesielt for Le Mans som endte på en skuffende 8. plass i sine Martini-farger.
Du kan finne den bilen i Golden Era-seksjonen i din Need For Speed – jeg tror du kan kjøpe den der for $ 450.000.
Men nå har heldigvis designerne av den nye Clubsporten også sørget for å ha referanser til andre, og mer suksessrike Porsche-modeller opp gjennom tidene.
LED-lysene bak på hekkvingen kommer fra LMP1-bilen, sidespeilene fra dagens 911 RSR mens inspirasjonen til eksosrørene i titan er hentet fra 1968-modellen av 908.
Innvendig finner du knott på girstangen lik den du ville funnet i en 917, en 909 Bergspyder eller i en Carrera GT. Mens rattet og displayet bak er hentet rett fra en 2019-modell 911 GT3 R.
Motoren er hentet fra 911 GT2 RS og stort sett lik den, koblet til en 7-trinns PDK kasse.
Stoppavdelingen er selvfølgelig tilpasset fremdriftsmulighetene. Man behøver ikke føle seg hemmet av Porsche Stability Management eller ABS, disse systemene kan man leke med som man vil – eller koble helt ut.
Det ble jommen gitt en pris på den også: 701.948 euro, med leveringer fra juni neste år. Med air condition og oppgitt CO2-utslipp (269 g/km) later det til at Porsche tar det som en selvfølge at denne skal brukes på landeveien også.