-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tilbake til start - nesten
Skoda har restaurert et av sine eldste familiemedlemmer. For en utrolig innsats. Men det er ikke første gang de viser respekt for røttene.
Det er et eller annet med de eldste medlemmene av verdens bilprodusenter – de har en fantastisk evne til å få oss til å glemme historien og få oss til å huske bare smørsiden.
Mercedes-Benz er prototypen på denne spin-industrien. «Verdens eldste» og alt det der. Glem ikke at dette var et desperat tvangsekteskap mellom to nesten konke partnere, presset gjennom av like desperate bank-interesser.
BMW som feiret sine strålende 100 for ikke mange år siden eksisterte i realiteten ikke før på 1930-tallet. Audi? Glem det – et annet resultat av tysk nedgangstid. Og i den glamorøse enden: hvor mange ganger har ikke Aston Martin vært konkurs?
Peugeot er vel den av de virkelige veteranene som har den reneste historiske linjer, sammen med Tatra kanskje. Det var ikke mye avvik fra det som startet som Nesseldorfer og som ble Tatra.
Skoda er også en juksemaker når de forsøker å fortelle oss hvor mye over 100 år de er. Men akkurat dem tilgir jeg, for de er så utrolig bevisste på de egentlige røttene – uten at det er åpenbare kommersielle interesser i det.
Tror du at de ville selge mer av en modell fordi om de bygget en spesialutgave av Superb som de kalte Laurin & Klement?
Men det er slik de gjør fordi de setter pris på at herrene Vaclav Klement og Vaclav Laurin slo seg sammen og bygde en liten sykkelreparasjonsindustri i 1896.
Det tok ikke mange år før de var den første motorsykkelprodusenten i Sentral-Europa med eksport til England allerede i 1900. Fem år etter bygde de sin første bil, og dermed var de virkelig satt på kartet.
Den gang som nå med sentrum i Mlada Boleslav.
Men som så mange andre fikk de problemer på 1920-tallet. Nesten den eneste industrien som ikke merket særlig til problemene på den tiden, var våpenprodusentene.
Skoda i Pilsen var en viktig del av denne virksomheten, de var faktisk en av de største i Europa.
Men de så seg også om etter litt hobbyvirksomhet – bilbygging passet bra. Deres første bil etter at de overtok Laurin & Klement var en luksusbil bygget på lisens fra Hispano Suiza – snakk om elendig produkt-tenking i en tøff tid.
Ting bedret seg, Skoda kom med en rekke smarte, mer folkelige biler opp mot krigen, da de ble underlagt først Berlin-, og deretter Moskva-direktiver, før de igjen fikk ganske fritt spillerom under Wolfsburg.
Men her skal vi igjen tilbake til nesten starten.
Etter at Daimler hadde bygget Mercedes, kom sportsbiler på moten. De måtte ikke gå vanvittig fort, men de måtte se sportsbil ut.
Skodas innsats på det området kom i 1908 og het bare BSC. Det er den bilen du ser her. Den var såpass eksklusiv at den fant bare 12 kunder - så ble det slutt på den produksjonsserien.
Den var en trimmet utgave av produksjonsbilen som het BS og som ble produsert i ganske høy takt: fabrikken pumpet ut 500 biler per år på den tiden.
Men mens BS hadde 10 hester – mer en skatteformel enn noe som ble målt på benken – var BSC en 12 hk-versjon som du måtte betale 5.500 kroner for. Det var faktisk den valutaen Østerrike-Ungarn brukte den gangen.
Det tilsvarer mer enn en halv million kroner i dagens pengeverdi – noen folkevogn var den altså ikke.
Denne bilen er den siste som er igjen av de 12, og den har vært holdt i live hos forskjellige eiere helt til Skoda fikk kjøpt den i 2016.
Noe som er ganske morsomt er at en lang rekke av eierne har vært filmprodusenter som har brukt bilen i forskjellige spillefilmer. Særlig etterkrigshistorien er med andre ord godt dokumentert.
Men disse filmfolkene har også bygget om ganske meget opp gjennom årene, så Skodas folk bak museet bestemte seg for å bygge opp 1399-kubikkeren fra bånn igjen.
Skoda har et glimrende museum hjemme i Mlada Boleslav med en fantastisk restaureringsavdeling som jeg tidligere har gått i fistel over. Jeg kunnet ha fylt en hel utgave av BIL med historiene om og bak 935-modellen, for eksempel. 30-årenes familie-Miura.
Du MÅ ikke til Stuttgart for å se bra fabrikkmuseer!
Så de greide å samle sammen hauger av originale deler, og det de ikke fant, laget de, og de gjorde et nytt karosseri etter de gamle planene.
Det finnes originale dokumenter for alle bilene de har bygget i museets arkiv. Så sømløse er listene at de kunne lese at motornummer 5635 på den bilen de hadde funnet viste at dette var den originale motoren fra 1908.
Og når i 1908? De tolv BSC modellene ble bygget mellom 10. juni 1908 og 20. oktober samme år. Denne her ble fullført og kvittert ut fra fabrikken den 12. juli!
Og fra hvilken fabrikk?
Den trillet ut fra det huset den står i nå. Museet er den opprinnelige fabrikken til herrene Klement og Laurin.
Vi snakker respekt for tradisjoner her.