-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spennende konsept fra Seat
Kvelden før Genève-utstillingen åpner for pressen skal Seat gi oss en forsmak på sine fremtidsplaner.
Igjen får Seat være tidlig ute i VW Gruppen med å ta i bruk en ny plattform. Denne gangen dreier det seg om den nye MEB-arkitekturen som etter hvert skal danne grunnlag for en rekke elbiler fra de fire volummerkene i konsernet.
Seat kaller sitt konsept el-BORN, og den henter navnet sitt fra nabolaget til Barcelona.
Bilen er designet i Barcelona, men den skal bygges ved VW-gruppens moderne anlegg i Zwickau i det tidligere DDR som blir base for produksjon av gruppens elbiler.
Ifølge en pressemelding fra Seat blir de gruppens andre merke til å lansere en helelektrisk bil basert på den nye MEB-plattformen, men de ligger neppe langt bak Volkswagen, for bilen skal på markedet i 2020.
En morderne batteripakke på 62 kWt med høy energitetthet skal gi el-BORN en rekkevidde på 420 kilometer etter WLTP målemetoden. Motoren har en effekt på 150 kW (204 hk)
Den skal ta deg til 100 km/t i løpet av 7,5 sekunder, men vel så viktig er det at den er klar for 100 kW hurtiglading slik at du kan «fylle» batteriene til 80 prosent i løpet av 47 minutter.
Siden konseptet er designet for eldrift fra starten av, utnytter den mulighetene en elektrisk drivlinje gir med hensyn til design og plassutnyttelse – noe som blant annet inkluderer lang akselavstand – et godt grunnlag for en rommelig kabin.
Aerodynamikk er også et sentralt element. Siden elmotoren trenger mindre kjøling enn en forbrenningsmotor har Seat eliminert den tradisjonelle grillen, en detalj vi kjenner igjen fra for eksempel Teslas modeller. A-stolpene er trukket langt frem for å gi mest mulig rom innendørs.
– Vårt designteam har tatt utfordringen med å lage vår første elbil attraktiv, meget seriøst. Det må være spennende og morsomt å kjøre en elbil slik at våre kunder forelsker seg i fremtids-teknologien, sier Alejandro Mesonero-Romanos, design-direktør hos Seat.
– Legg også merke til de spesielle 20-tommers felgene el-BORN er utstyrt med. Turbindesignen skaper en positiv luftstrøm som ikke bare forbedrer aerodynamikken, men som også kjøler bremsene. De skaper den perfekte balanse mellom aerodynamikk, varmeutslipp og letthet, fortsetter han.
Bilen er utstyrt med digital cockpit der tradisjonelle instrumenter er erstattet av en dynamisk skjerm, og øverst på dashbordet sitter en 10-tommers infotainment-skjerm.
el-BORN er selvkjørende på nivå to hvilket innebærer automatisk styring, akselerasjon og retardasjon. I tillegg har den intelligent parkeringsassistanse.
I løpet av neste år får vi se hvor nær opptil konseptet Seat legger produksjonsutgaven av sin nye elbil.