-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
488 – i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Det er lenge siden jeg kom ut av tellingen på 488-variantene. Men Pista Pilota og Pista Cabriolet er vel de siste – etter hva jeg selv har skrevet.
Men her har vi altså en ny en, akkurat i tide til Genève-utstillingen.
Og så har den fått det fantastiske navnet Tributo F8.
Tributo – hyllest – til hva?
Vi har jo allerede en Tributo Ferrari, men det er en 180-hesters Fiat 500 i Abarth-versjon som hyller Ferrari.
Så hvilken F8 er det denne bilens skal hylle?
I bilverdenen kjenner jeg en klassisk MAN med det navnet. Fra femti-tallet.
Neppe.
Og så er det DKW F8 fra 1939, som ble til IFA F8 ti år senere. Ganske søt, karosseri i duk og 20 hester fra en 0,7-liters totakter.
Kanskje ikke den heller.
Fabrikken forklarer at det de hyller er den åtteren som sitter i denne nye bilen. En videreutvikling av den som alltid har vært der – helt siden 308 GTB, men ikke ante jeg at den het F8.
Nå snakker de om 720 hester fra 3,9 liter med hjelp av to turboladere. 770 Nm hjelper den til 100 på rett under tre. Og til 200 på under åtte.
Men vi får også beskjed om at denne bilen bygger en bro til Ferraris nye designspråk.
Jeg skjønner ikke helt den heller. Dersom S-inntaket foran – som øker marktrykket med 15 %, bakruta med preg av F40, spoiler og diffusere fra 308 GTB (1970-tallet), dobbelte lyktegrupper bak, og smalere og lavere frontlykter (litt som på SP38 Deborah som jeg var litt lunken til, men som vant konsept-klassen på Villa d’Este) – hvis dette skal være detaljer som setter meg på sporet av det nye designspråket deres, da vil jeg heller vente.
Men med 50 hester i pluss, 40 kg i minus og bedre aero og mer regnemaskinhjelp for de dynamiske talentene, er dette garantert en bedre bil enn den gamle. Jeg håper kjøperne også er så gode at de merker, og setter pris på forskjellen.