-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Synd at ikke Se og Hør er på bilutstillingen i Genève. De kunne gjort noe helt annet ut av den elektriske superbilen som nå blir presentert under Pïech-navnet, enn det jeg klarer.
Anton, eller Toni, Piëch er nemlig sønn av (som det heter lakonisk) Marlene Porsche, som senere ble skilt fra sin ektemann, Gerhard Porsche.
Gerhard Porsche er da til gjengjeld fetter av Ferdinand Piëch som har bidratt til mye moro for oss som lever utenfor denne familien, blant annet med et tolv år langt forhold til fetterens kone.
Det var visst ikke greit innenfor familien. Men to av hans til sammen tolv barn kom ut av denne runden.
Som altså ikke har noe med dette å gjøre i det hele tatt.
For her kommer en elektrisk superbil som selv ikke et kinesisk firma med base i Silicon Valley kunne gjort bedre.
Med en helt ny type batteripakke, fortelles vi, som ikke blir særlig mye varmere uansett hvor kjapt den slipper ut, eller tar til seg, strøm. Og det gjør den – 4 minutter og 40 til 80 % av full lading. Og selv om jeg ikke aner hva full lading er, så er det nok mye, for her er det oppgitt 500 km rekkevidde.
Foreløpig er det litt for tidlig på dagen til at det finnes skikkelige harde data for denne bilen, men vi blir i hvert fall fortalt at den kommer til å veie inn på under 1800 kg.
Bare det er jo en prestasjon. For bilen er ikke liten akkurat. Og en fullskala versjon av den moduloppbygde plattformen viser at batteripakken bak der er ganske heftig.
Dyktig bruk av materialer, regner jeg med, for her har de dyktige og rutinerte (ikke så lite BMW forresten) folk med på laget. I ikke liten grad store deler av det veletablerte Torino forresten, men her er det heller ikke detaljer tilgjengelig -foreløpig.
Derimot fikk jeg oppklart designeren. Det var slett ikke Porsche eksteriørsjef Peter Varga som har gjort denne, slik jeg trodde.
Men se på de skissene vi har med sist i bildegalleriet, begge er signert Varga på ikke ulikt vis (den er da i hvert fall leselig på begge) og håndskriften på skissene er ikke mer ulike enn at en god designer kunne stått for begge versjonene.
Laszlo Varga er en meget yngre ungarer som gjorde seg velkjent på nettet for noen år siden, da han tenkte seg en moderne E-Type.
Det var denne som gjorde at han ble kontaktet av den nye bilprodusenten. Og når vi ser tilbake på de forslagene han dukket opp med den gangen, kan det jo nesten se ut som om han hadde Piëch Mark Zero 80 % klar allerede.
Akkurat nå er det ekstremt mye hype rundt denne superbilsuperlanseringen. En håndlaget skinn-merkelapp, designet av motekjendis Yvonne Reichmuth for sveitsiske skinnluksusfirmaet YVY, er for eksempel adgangskortet til kveldens store party … osv.
Men gi oss noen dager i fred og ro, så skal vi nok finne ut mer.
Jeg har vært utsatt for en og annen oppblåst debut i Genève tidligere i mitt liv, men akkurat denne gir jeg syv av ti på skalaen for spennende&interessant.