Toyota Yaris GRMN
Foto: Øivind Skar
Toyota Yaris GRMN
Foto: Øivind Skar
Toyota Yaris GRMN
Foto: Øivind Skar
Toyota Yaris GRMN
Foto: Øivind Skar
Toyota Yaris GRMN
Foto: Øivind Skar
Toyota Yaris GRMN
Foto: Øivind Skar
Toyota Yaris GRMN
Foto: Øivind Skar
Toyota Yaris GRMN
Foto: Øivind Skar
Toyota Yaris GRMN
Foto: Øivind Skar
Toyota Yaris GRMN
Foto: Øivind Skar

Yaris for den lekne

Toyota Yaris GRMN er så absurd morsom å kjøre at du ikke får kjøpt den.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BIL nr. 8/9-2018

Yaris GRMN ser ut som et villdyr i dvale når den står parkert, men farer opp med et eksossnerr så heftig at det høres flere kvartaler unna så snart startknappen trykkes inn.

De svarte, 17 tommer store BBS-felgene står perfekt til bilens hvite grunnfarge og svarte tak. Med en markert rød tunge nederst i fronten glefser den svarte grillen etter biler som ikke flytter seg fort nok.

GRMN står for Gazoo Racing Masters og Nürburgring, og det var nettopp på den legendariske banen Toyota perfeksjonerte Yarisen med 212 hk for å få fram egenskapene som har gjort GRMN til den morsomste gatevarianten Toyota noen gang har bygd av Yaris.

Kun en variant
Med tre dører og kun å få i hvitt med svart tak, befinner GRMN seg ganske langt unna standardutgaven av landets i særklasse mest kjøpte småbil.

Men der var også prisen: 470.000 kroner og godt over 100.000 kroner mer enn Ford forlanger for Fiesta ST og Volkswagen for Polo GTi, begge med 200 hk motor og omtrent like kjappe.

Akkurat det siste bryr neppe Toyota seg særlig om, for på skiltet står det allerede «sold out».

Av en total produksjon på 600 biler (400 til Europa) fikk Norge tildelt tre hvorav importøren så langt har beholdt én selv. Den er i så fall eneste mulighet utenom bruktmarkedet om du fortsatt skulle være spesielt interessert i et eksemplar.

All staffasjen, inkludert de rallyinspirerte forsetene fra Toyota Boshoku og det kompakte rattet (modifisert utgave av det Toyota bruker i GT86), er i denne sammenheng mindre vesentlig veid opp mot hvor bra bilen kjører.

Leken
Yaris GRMN er først og fremst skapt for å leke, og det er først når veiene krever interesse for bilkjøring at Yaris GRMN virkelig stråler.

Det presise chassiset med de gode tilbakemeldingene i kombinasjon med styring som går utenpå alt annet jeg har kjørt av småbiler for gatebruk, gjør opplevelsen til en drøm jeg helst ikke vil la meg vekke opp av.

Siden det tross alt er flest hverdager, takler Yaris GRMN disse nesten like bra og med overraskende høy grad av komfort.

Den kompressormatede 1,8-literen trekker forhjulene, er råsterk på bunnen og protesterer ikke på 40 km/t på femtegiret. Takk og pris for at start/stopp-funksjonen ikke er der og at bilen ikke har gir-indikator.

Som bruksbil fungerer baksetet som på en vanlig tredørs Yaris, og bagasjerommet på 286 liter er det samme som i bruksbilen med mulighet for å regulere det i to høyder.

Det er sjelden en bilprodusent tar fram spesialmodeller av en volumselger og begrenser tilgangen til den så til de grader som Toyota har gjort her.

Men hensikten med å gjøre GRMN så eksklusiv er først og fremst å bygge merkevaren og fremheve Toyotas satsing på motorsport.

Liker: Drøm på veien

Liker ikke: Utsolgt

Vurdering: 4,5

Fakta – Toyota Yaris GRMN

Pris

470.000 kroner (er utsolgt)

Motor

1798 ccm R4, Kompressor bensin

Effekt

212 hk/249 Nm

Drivlinje

6M, forhjulsdrift

Forbruk

0,75 l/mil (målt)

Dimensjoner

395/170/149 cm (L/B/H)

Bagasjerom

286/768 liter

Powered by Labrador CMS