![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // LA Auto Show // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
|||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022). |
![]() |
|||||||||||||||
![]() Å kjøre De dype, røde skinnstolene holder deg virkelig på plass, og sittestillingen ville vært bortimot perfekt om rattet hadde latt seg regulere langt nok bakover. Hvorfor er dette så vanskelig å få til både i Toyota og hos Lexus? Med lavere samlet motoreffekt, men langt høyere moment, oppleves ikke Lexus som langsommere enn DS, selv om den på papiret skal være det. Derimot irriterer det hver gang pedalen legges flatt og CVT-girkassen drar motorturtallet ubehagelig langt opp på skalaen før bilen skyter fart. Jeg mener fortsatt en kjapp automatgirkasse ville gjort jobben langt mer komfortabelt. Konkurrenten BMW får det eksempelvis utmerket godt til. DS er myk og kjapp fordi den har mer motorkraft og girkasse som reagerer raskere. Men heller ikke dette er på BMW-nivå. Derimot kan jeg ikke huske å ha kjørt en mer komfortabel SUV enn DS. Kameraet som skanner veien og tilpasser dempingen når bilen står i komfortmodus får DS til å flyte like elegant over ujevnhetene som jeg husker fra min gamle CX fra 1980-årene – eller kanskje jeg heller skal si DS fra 1960-årene? Selv ikke 20 tommer store hjul drar inntrykket ned. Dette er veldig bra, men komfortmodus gjør DS ganske slitsom å kjøre når krappe svinger dukker opp med hundre meters frekvens. I normalmodus – og ikke minst i sportsmodus – stabiliseres bilen langt bedre på norske landeveier og uten at komforten reduseres merkbart. Er sportslige SUV-egenskaper viktig for er det bedre å oppsøke Porsche med en gang. De kan slikt uansett best. Ute på Utsira fikk jeg for alvor behov for 4x4. Et tydelig skilt fortalte «Dårlig vei, innkjøring på eget ansvar». Med Lexus gikk dette helt greit, men jeg hadde vondt av antispinnsystemet i DS som frenetisk sparket løs stein bakover i en bratt bakke. Uansett hvor avansert et antispinnsystem gjøres vil det aldri kunne erstatte drift på alle hjul. Førerstøttesystemene Her har PSA gjort en langt bedre jobb i DS 7 som kjører så godt som uten styrehjelp, i hvert fall på motorvei. Å cruise lange strekninger på god og kjedelig vei var en fryd med DS 7 fordi den tok seg av kjøringen selv. Miljø 0,53 liter per mil oppgir Lexus, vi endre 23 prosent over og på 0,65 liter/mil. Det er slett ikke ille med tanke på bilens vekt. Overforbruket i prosent på DS 7 var eksakt det samme, fra 0,58 til 0,71 liter/mil i praksis. Dette er bra til å være bensin-SUV-er, men CO2-avtrykket ville sannsynligvis vært enda lavere med en diesel-SUV. Økonomi Teknologi og vekt gjør at de to står langt fra hverandre i engangsavgift. Siden konkurransen i hovedsak bestemmer en bils pris, og siden prisen her er lik, kan DS ta 50.000 kroner mer for SUV-en sin enn hva Lexus kan. Den høye vekten drar avgiften på NX 300h opp med akkurat 50.000 kroner sammenliknet med DS 7. Kundebehandling Nettopp personlig service fremheves som viktig for Lexus-eiere. LES VIDERE: - Del 1 - Del 2
annonse
|
|||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||
![]() F-F-F-F-Facebook ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||