-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kulturforskjeller
Norges mest kjøpte fossilbil møtte verdens mest kjøpte personbil. Hvordan duellen mellom Skoda Octavia og Toyota Corolla endte leser du her.
Først publisert i Bil 7/8-2019.
I et land hvor hvert elbilsalg applauderes av myndighetene og hvor det slenges fyrop etter dem som velger dieselbil, klarer Skoda seg forbausende bra.
Selv om dieselbileierne skaffer seg biler som er nær like rene som bensinbilene, straffes med de høyeste bompengesatsene og trues med å bli stengt ute fra hovedstaden på de mest forurensede dagene.
Like fullt var Skoda Octavia sjuende mest valgte bilmodell i mai og den 13. mest kjøpte så langt i år, nær fire av fem som kjøper Octavia velger dieselvarianten og Octavia står for hvert tiende dieselbilkjøp i Norge.
Ikke el
Hvor ligger forklaringen? Den enkle er at dieselhysteriet i stor grad frontes innenfor Ring 3 i Oslo, og det fins tusenvis av bilkjøpere utenfor denne ringen som ser langt mer pragmatisk på bilvalget, og derfor ender opp med det de faktisk har bruk for.
Men også Toyota, som heller ikke tilbyr elbiler, og i meget begrenset grad tilbyr ladehybrider, så langt har hatt stor suksess med å videreutvikle den selvladende hybridteknologien de var først ute med å kommersialisere for 22 år siden.
Med en komplett pakke av batterielektriske biler hadde Toyota sannsynligvis vært det soleklart største bilmerket i Norge, men som Skoda mot mange odds har maktet å selge dieselbilene sine, gjør Toyota det så bra uten elbiler at de i mai ble største personbilmerke.
Det sier meg at andre kriterier som bilkvalitet og kundebehandling i ganske mange tilfeller trumfer statsfinansiert elbilpolitikk.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.