-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Liten og smart Seat Ibiza
Seat Ibiza er uten tvil en liten, smart og morsom bil å kjøre, men å gjemme spanjolen bort på internett fremmer ikke akkurat salget.
Når så du sist en Seat Ibiza av siste modell på veien? Og kjenner du noen som eier en slik bil?
Svarene på begge spørsmålene er ganske sikkert nei. Og forklaringen er såre enkel: Kun fire (!) privatkunder har siden relanseringen av Seat i Norge helt mot slutten av 2017 kjøpt bilen. Og ingen i år!
Som et motstykke: I Spania og på de spanske ferieøyene vil du se Ibiza hvor du enn snur deg.
Betyr det at det er noe galt med bilen, eller ligger forklaringen et helt annet sted? Som eksempelvis at norske bilkjøpere ikke aner hvor de kan se, prøve og kjøpe biler?
Gjemt bort
Akkurat, det er slett ikke noe i veien med Ibiza, snarere tvert om. Men ved å legge omsetningsprosessen av en så godt som ukjent merkevare til nettet og i tillegg kun gjøre bilen tilgjengelig for prøvekjøring gjennom Avis/HYRE, har importør Harald A. Møller gjemt bort Seat så godt de kan. Kun i Oslo, Bergen og Trondheim kan Seat ses i et showroom.
Selv ikke nettglade Tesla har våget å gå så langt. Vil importøren egentlig ikke selge Seat for å beskytte de tre andre merkene fra VW-konsernet?
Mitt første møte med ny Ibiza skjedde i forbindelse med en reise til Stavanger, og alternativet til Seat Ibiza med én liters motor, 115 hk, sju trinns DSG-kasse og FR utstyrspakke var jetdrevet transport.
Angret ikke
Ikke ett sekund angret jeg på at jeg valgte Seaten. Den er frekk å se på, god å sitte mange timer i, produserer lite støy inne i kupeen opp til cirka 110 km/t, er utrolig drivstoffgjerrig, men samtidig såpass frisk i frasparket at nødvendige forbikjøringer aldri var noe problem.
Med 200 Nm i moment holdt den lille, tresylindrede motoren uanstrengt følge med trafikken.
Ibiza i femte generasjon ankom i 2017 som første i en serie nye småbiler fra VW-konsernet bygd over gruppens MQB A0 plattform med nylig lanserte Audi A1 som neste over samme lest.
Ibiza flytter ingen grenser og tråkker ikke opp nye infotainmentspor. Men den har det meste av hva du forventer av førerhjelp og bilen har en stor berøringsdashbordskjerm hvor navigasjon fikses ved å koble opp telefonen.
Takk og pris for at klimaanlegget (med to soner i FR-utgaven) fortsatt styres med knapper. Ellers betjenes de fleste innstillingene via funksjonsbrytere på rattet.
Tre sylindre
Seats minste modell i Norge tas hjem med én liters, tresylindret bensinmotor, i to effektutgaver og med tre utstyrspakkevalg. Glem 75 hk. 115 hk passer en spanjol som ønsker å være litt sinna langt bedre. 115 hk leveres kun i kombinasjon med sju trinns DSG-kasse, en strålende kombinasjon til hverdagsbruk.
Min erfaring med små, tresylindrede turbomotorer er at de freser av energi, og slurper godt i seg fra bensintanken under engasjert kjøring.
Der overrasket VW-motoren med 0,47 liter/mil i testforbruk hvilket gir 108 gram CO2/km i utslipp. Veldig bra med tanke på gjennomsnittsfarten på 78 km/t.
Seat Ibiza er enkel å forholde seg til, den er usedvanlig lettkjørt og materialvalget inne i bilen gjør det trivelig å oppholde seg der.
Fram i lyset
Å påkalle oppmerksomhet ved relanseringen av et bilmerke i et marked som i utgangspunktet flyter over av valg i alle retninger, hadde vært mye enklere med en elmotor under panseret eller, i det minste, oppsiktsvekkende god pris.
Seat Ibiza har dessverre ingen av delene. Ikke er Ibiza, eller noen av de andre modellene fra Seat ladbare (det kommer), og Ibiza-prisen er gunstig (264.500 kroner) inkludert vinterhjul, alufelger, metalliclakk og inkludert levering over hele landet, men prisen vekker ikke oppsikt.
Årsaken heter Toyota Yaris, småbilklassens bensinvinner gjennom mange år. Mer enn hver femte som kjøper liten bil velger Yaris, og en viktig forklaring på Yaris-suksessen ligger i hybridteknologiens forbruksprofil med tilhørende lavt utslipp og lav engangsavgift.
Så selv med litt mindre motoreffekt, litt mindre innvendig plass og litt mindre bagasjerom, trumfer Yaris det meste i klassen ved eksempelvis fort vekk å koste 20.000 til 30.000 kroner mindre enn Ibiza.
Jeg mener Seat som merke og Ibiza som morsom og viktig småbil fortjener å skyves opp og fram i lyset. Få lov til å skinne. Men da må den ikke gjemmes bort.
Liker
- Morsom å kjøre
- Lavt forbruk
Liker ikke
- Bare ett motorvalg
- Hjulstøy
Pris | Fra kr 237.000 |
Testbil | kr 269.000 |
Motor | 999 ccm R3, turbo bensin |
Effekt | 115 hk/200 Nm |
Drivlinje | 7A, forhjulsdrift |
Aks. 0-100 km/t | 9,5 sek |
Toppfart | 193 km/t |
Forbruk oppgitt | 0,47 l/mil (NEDC) |
Testforbruk | 0,47 l/mil |
CO2 | 108 g/km (NEDC/test) |
NOx | 21,2 mg/km |
Dimensjoner | 406/178/144 cm (L/B/H) |
Bagasjerom | 355 - 1165 liter |
Vekt | 1089 kg |
Tilhengervekt | 1100 kg |