-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nytt eventyr fra Kina
På restene av Saab har det plutselig – fra ingenting – dukket opp seks nye kinesiske biler. Alle er elektriske. Ambisjonene er enorme.
Synd det ikke er bilutstilling i Paris i år. Da kunne jeg minnet om sist vi hadde en teppebombing der. I 2010 da Lotus, som vi heller ikke hadde ventet så mye teater fra, fylte nesten en hel hall med seks nye prosjekter.
Vi vet hvordan det gikk – det var så vidt de overlevde.
Vi vet ikke hvordan dette vil gå, men vi vet bare at dette er en av de sterkere presentasjonene noensinne.
Samtidig – i to byer – viste det som påstår de er Kinas største i eiendomsutbygging, seks forskjellige biler. Evergrande heter selskapet, Hengchi har de døpt bilmerket sitt, og det er utstyrt med en logo som ser helt ut som forrige generasjon av Peugeots løve.
Jeg vet altfor lite om disse bilene og dette selskapet til å ane om jeg skal ta det på alvor. Hva selskapet angår vet jeg at det har vært litt rot tidligere, med folk som har fått sparken fordi de har «publisert usanne informasjoner» om selskapets økonomiske ryggrad etc.
Men jeg vet også at som kommende bilprodusent har de gjort en smart ting og ikke funnet opp ting selv, men gått til etablerte underleverandører i Europa og fått satt sammen seks forskjellige pakker. Til og med plattformen er hyllevare nå.
Inne i det hele finner du også koblinger til Koenigsegg og andre bilprodusenter, så vi skal ikke se bort fra at det er substans her.
Den gode tingen er i hvert fall at det ser ut som de har koblet seg opp mot bra designere. Bilene ser svært akseptable ut, og fyller åpenbart helt forskjellige segmenter med to sedaner, tre SUV-er og en MPV.
Jeg vet at Anders Warming – tidligere BMW- og Mini-designsjef – har gjort en av disse modellene. For alt jeg vet er det han som har hatt kontroll med dem alle.
En annen god ting er at de seks modellene ikke er utstyrt med kompliserte navn. De er simpelthen nummerert fra 1 til 6.
Eneren ser ut som en ganske stor sedan, fastback og den står på 22-tommers hjul. 315 cm akselavstand forteller at det er ikke akkurat kompaktklasse dette her.
Hongchi 2 er mer kompakt, også med lysstriper både foran og bak, og med kameraspeil og dørhåndtak som spretter ut.
Nr. 3, en stor SUV, har fått et annet designuttrykk, først og fremst på grunn av lysene foran, som her består av separate grupper. Også bak er det jobbet annerledes med lyset. Dessuten ser vi at fra siden har A- og D-stolpen karosseri-fargen, mens B og C er matt svarte. Det gir kanskje et litt mer flytende tak.
Anders Warming, dansken med lang historie hos Mini, står i hvert fall bak nummer 4. En skikkelig 7-seters MPV, som imidlertid virker litt mindre flytende enn de andre bilene i denne serien. Men det hele gir et skikkelig sci-fi inntrykk. De skjulte sidestolpene, for eksempel, som virkelig skal gi inntrykk av et tak som svever av seg selv.
Femmeren er en kompakt SUV, men også her bruker de store hjul – 21-tommere for å gi litt ekstra effekt. Denne kan vel gi inntrykk av å være en lokal design.
Til sist har vi nummer seks. En blanding av SUV og coupé – kanskje den skal kalles en crossover? Den har slike linjer som kanskje får deg til å tro at den større enn det den egentlig er, men som sagt – tekniske data er ikke det vi har mest av her.
Ikke andre data heller, forresten.
Men vi kan i hvert fall applaudere en ny spiller for at han introduserte litt teater, litt drama, i en ellers ganske stille periode.