Hengchi 1

Hengchi 2

Hengchis samlede verker

Hengchi 3

Hengchi 4

Hengchi 5

Hengchi 6

Nytt eventyr fra Kina

På restene av Saab har det plutselig – fra ingenting – dukket opp seks nye kinesiske biler. Alle er elektriske. Ambisjonene er enorme.

Publisert Sist oppdatert

Synd det ikke er bilutstilling i Paris i år. Da kunne jeg minnet om sist vi hadde en teppebombing der. I 2010 da Lotus, som vi heller ikke hadde ventet så mye teater fra, fylte nesten en hel hall med seks nye prosjekter.

Vi vet hvordan det gikk – det var så vidt de overlevde.

Vi vet ikke hvordan dette vil gå, men vi vet bare at dette er en av de sterkere presentasjonene noensinne.

Samtidig – i to byer – viste det som påstår de er Kinas største i eiendomsutbygging, seks forskjellige biler. Evergrande heter selskapet, Hengchi har de døpt bilmerket sitt, og det er utstyrt med en logo som ser helt ut som forrige generasjon av Peugeots løve.

Jeg vet altfor lite om disse bilene og dette selskapet til å ane om jeg skal ta det på alvor. Hva selskapet angår vet jeg at det har vært litt rot tidligere, med folk som har fått sparken fordi de har «publisert usanne informasjoner» om selskapets økonomiske ryggrad etc.

Men jeg vet også at som kommende bilprodusent har de gjort en smart ting og ikke funnet opp ting selv, men gått til etablerte underleverandører i Europa og fått satt sammen seks forskjellige pakker. Til og med plattformen er hyllevare nå.

Inne i det hele finner du også koblinger til Koenigsegg og andre bilprodusenter, så vi skal ikke se bort fra at det er substans her.

Den gode tingen er i hvert fall at det ser ut som de har koblet seg opp mot bra designere. Bilene ser svært akseptable ut, og fyller åpenbart helt forskjellige segmenter med to sedaner, tre SUV-er og en MPV.

Jeg vet at Anders Warming – tidligere BMW- og Mini-designsjef – har gjort en av disse modellene. For alt jeg vet er det han som har hatt kontroll med dem alle.

En annen god ting er at de seks modellene ikke er utstyrt med kompliserte navn. De er simpelthen nummerert fra 1 til 6.

Eneren ser ut som en ganske stor sedan, fastback og den står på 22-tommers hjul. 315 cm akselavstand forteller at det er ikke akkurat kompaktklasse dette her.

Hongchi 2 er mer kompakt, også med lysstriper både foran og bak, og med kameraspeil og dørhåndtak som spretter ut.

Nr. 3, en stor SUV, har fått et annet designuttrykk, først og fremst på grunn av lysene foran, som her består av separate grupper. Også bak er det jobbet annerledes med lyset. Dessuten ser vi at fra siden har A- og D-stolpen karosseri-fargen, mens B og C er matt svarte. Det gir kanskje et litt mer flytende tak.

Anders Warming, dansken med lang historie hos Mini, står i hvert fall bak nummer 4. En skikkelig 7-seters MPV, som imidlertid virker litt mindre flytende enn de andre bilene i denne serien. Men det hele gir et skikkelig sci-fi inntrykk. De skjulte sidestolpene, for eksempel, som virkelig skal gi inntrykk av et tak som svever av seg selv.

Femmeren er en kompakt SUV, men også her bruker de store hjul – 21-tommere for å gi litt ekstra effekt. Denne kan vel gi inntrykk av å være en lokal design.

Til sist har vi nummer seks. En blanding av SUV og coupé – kanskje den skal kalles en crossover? Den har slike linjer som kanskje får deg til å tro at den større enn det den egentlig er, men som sagt – tekniske data er ikke det vi har mest av her.

Ikke andre data heller, forresten.

Men vi kan i hvert fall applaudere en ny spiller for at han introduserte litt teater, litt drama, i en ellers ganske stille periode.

Powered by Labrador CMS