-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Polestar på vei
Man kan lure på om folkene bak Polestar vet hva ordet Precept egentlig betyr. Nå skal den i hvert fall i produksjon – men kanskje under et annet navn.
Precept skulle være en av stjernene på årets Genève-utstilling.
Slik gikk det ikke.
Det var en kjapp forhåndstitt noen dager før vi ikke visste at Genève ikke ville åpne – og det var omfattende etterpåtitter senere, med bilder og video og sjefen selv, Thomas Ingenlath, som presenterte den på skjerm.
Jeg tror faktisk ikke den har vært vist fysisk etter det, og egentlig vet jeg ikke om den står på AutoChina 2020 heller. Men det ville være underlig hvis de ikke benytter anledningen.
Kina er hjemmemarkedet, og årets utstilling i Beijing er den største bilutstillingen etter Covid 19.
Og dessuten er det kommet melding fra Polestar om at bilen skal i produksjon. Og ikke bare det – det skal bygges en helt ny fabrikk for den. I Kina!
– Både presse og publikum sa at ‘denne vil vi se på veien’ etter av vi viste den. Så vi bestemte oss for å bygge den, sier Ingenlath i dag.
Så vidt jeg husker var det ikke jeg som var lamslått av begeistring (husker ikke helt, det er et halvt år siden, og jeg pleier sjelden lese det jeg har syntes tidligere), men uansett kan vi nok være ganske sikre på at bilen ikke vil se ut som konseptmodellen.
Jeg er ikke sikker på at den tar med seg alle de eksotiske miljø-finessene heller. Interiørmaterialer laget av resirkulerte PET-flasker, gjenvunnet fiskegarn og resirkulert korkvinyl. Sånt som vi har på gulvet.
De har også gått til sveitsiske Bcomp Ltd for å hente lin-baserte lettvektsmaterialer som blant annet McLaren, Porsche og Tesla allerede bruker. (Hvis du er litt nysgjerrig på hvem som hjelper bilfabrikkene med å leke progressive, så sjekk ut for eksempel www.bcomp.ch)
Det er ikke mye de har fortalt oss om den kommende bilen, men enda mindre om den nye fabrikken, bortsett fra at den skal ligge i Kina og være – ikke akkurat en overraskelse – karbonnøytral.
Men også her er det en historie Polestar ikke forteller.
Da de presenterte Polestar 1, som nesten ikke selger, viste de samtidig frem en helt utrolig fabrikk i Chengdu.
Snøhetta-tegnet, cutting edge hele veien, og dette utrolige anlegget skulle bare bygge 500 biler i året, inntil 1500 var nådd.
Vi skulle tro at de kanskje var der nå.
Samtidig ble det sagt at etterbruken blant annet skulle inneholde to nye batterielektriske biler.
Men altså ikke Polestar 2 som bygges ved et stort Geely-anlegg i Luqiao der Volvos 40-serier, biler fra Lynk & Co og Polestar 2 går om hverandre, alle bygget på CMA-plattformen.
Og så står det altså i pressemeldingen at det skal bygges en flunkende ny fabrikk.
Hva i all verden skal de bruke Chengdu til da?
Halve vitsen med den nye Geely SEA-arkitekturen, som vi nylig har fortalt om, er jo at den skal være veldig adaptiv for forskjellige produksjonsenheter også.
Med andre ord: det skulle ikke være noe i veien for å introdusere den der.
Nå skal jeg imidlertid tilføye at det ikke er presisert at Precept skal bygges på SEA – men det hadde vært latterlig hvis en av konsernets nyeste biler ikke skal bygges på konsernets nyeste plattform.
Men som sagt, det hadde vært gøy å få en litt klarere forklaring på hva som skjer.
Og samtidig en forklaring på navnet.
Oppi hodet mitt kommer Precept fra latinsk Præceptere – egentlig lære bort, men lære bort i form av en kommando. Du finner visstnok mengder av dem i det gamle testamentet når det dreier seg om moral, og i deler av buddhismen er etikk-oppskriften for oss vanlige folk formet som de fem preseptene.
Hele veien er altså Precept en slags kommando fra en overordnet til en underordnet.
Jeg ser ikke helt at dette er så velegnet for en ny, snill bil. Kanskje de velger et annet navn når de får tenkt seg om?