-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lettvekter fra Kina
Chery kommer med en utrolig spennende produksjonsmodell – som egentlig er ganske kjedelig. En typisk, kompakt batteridrevet familiebil. Men så er det materialene de benytter da
Nå er problemet mitt at jeg utroper den nye Chery Ant / S61 til lettvekter, uten egentlig å ane det.
Beskrivelsen tyder klart i den retningen, men oppi alle tekniske data er det tomvekten de har glemt å gi meg.
Målene på 463 x 191 x 166 cm er der. Akselavstanden på 283 cm også. Bakhjulsdrift og motor på 120 eller 130 hk med henholdsvis 250 og 280 Nm vet jeg om. 170 km i toppfart og NEDC-rekkevidde på 510 km også. Sågar 600 km ved konstant 60 km/t (men da sovner jeg).
Du kan kjapp-lade den, 30-80 prosent på en halv time, og med batteri på 70,1 kWt og en vekt på 456 kg, blir den ganske energitett: ca. 160 Wt/kg.
Men tomvekt?
Aner ikke.
Det jeg imidlertid vet er at plattformen er bygget opp av en aluminium-magnesium-legering og at rammen alene veier 94,4 kg – noe de påstår er 40 % under en tilsvarende konvensjonell konstruksjon.
Det er imidlertid ikke slutt der, for de påstår at også karosseriet er i aluminium. Da har det skjedd ting både med presse- og overflatebehandlingsteknologien i det siste, dersom dette er en masseprodusert bil. Det skal spennende å se den nærmere.
Det er det nok et visst håp om. RSA er også importør for Chery-biler i tillegg til de andre merkene de har.
Og apropos karosseri. Jeg er ikke veldig negativ til slik dette ser ut selv om jeg syns nok fronten blir veldig masete og bak ser jeg både smilemunn og sur munn samtidig. Konkavene langs flankene kan sikkert gi veldig morsomme virkninger når bilen kjører.
Tøffe skliplater i begge ender, samtidig som det ser ut som om bilen står ganske høyt i forhold til hjulbuene, gir den – i hvert fall på bildene – et off-road preg som er bare ljug.
Interiøret er også av typen som vekker oppmerksomhet på Auto China 2000.
I tillegg til at du finner to Mercedes-Benz-type 12,3-tommers skjermer og har en rekke hjelpefunksjoner om bord, og det hele koblet opp mot et smart armbånd du kan dra med deg overalt, er dette den første bilen, sier de, der infotainment-systemet kjører Huawei’s Harmony OS.
Hvilket sier meg absolutt ingenting, men det er sikkert bra. Apple Car Play ganger fem?
Men hva som er mer interessant: bilen er øremerket for Asia og Europa, og det skal utvikles minst to biler til på denne arkitekturen ganske snart.
Dessuten konkurrerer den direkte med Weltmeister EX6 Plus og NIO ES6!!! – der er jeg også helt blank. Foreløpig.
Men det jeg vet er at Chery er Tatas partner i Kina og at Chery bygger Jaguarer og Land Rovere lokalt og at Tata er meget ivrig etter å spre teknologien over alle de merkene de er engasjert i.
Her kan det med andre ord skjer mye morsomt.