-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Med kompakte mål og en design det er lett å like håper Dacia å ta markedet med storm når de lanserer sin nye Spring Electric høsten 2021.
Vi viste en rendering av bilen i februar, og i dag får vi bekreftet at det meste vi fortalte om bilen den gang stemmer.
Egentlig hadde Dacia tenkt å vise den som konsept på årets Genève-utstilling, men siden messen ble avlyst nøyde de seg med å presentere skisser av den kommende modellen.
Som vi har fortalt er bilen en storselger som Renault Kwid i India og en del andre markeder. I Kina selges en annen variant som elbil under betegnelsen K-ZE.
Hvorvidt bilene som skal selges i Europa som Dacia Spring kommer fra Kina eller – som de fleste andre Dacia-modeller – skal bygges i Romania, får vi foreløpig ikke vite noe om.
Men vi få en del andre fakta – som at bilen måler 373 x 162 x 151 centimeter og har en bakkeklaring på 15 cm. Det er mindre enn en Yaris, men større enn en Aygo. Med andre ord ganske kompakt.
Et bagasjerom på 300 liter en mer enn anstendig i dette segmentet, det dobles når baksetene legges ned.
Det skal være god plass til fire om bord – med en kneradius på 100 mm – hva nå det måtte innebære.
Synes du felgene ser kule ut? Bare fake, det skjuler seg stål bak plastkapsler her, men det ser jo bra ut. Dacia har sågar gitt oppskriften et navn: Flexwheel-teknologi.
Standardutstyret omfatter helelektrisk servostyring, sentrallås og elektriske vindusheier foran og bak i tillegg til en 3,5-tommers skjerm.
Videre står det i meldingen at «manuelt klimaanlegg, multimediasystem, justering av speil og ekte reservehjul er tilgjengelig som ekstrautstyr».
Du kan også få parkeringsassistent med tre sensorer på bakfangeren og ryggekamera samt media/nav-system med 7-tommers berøringsskjerm.
Med tanke på at dette er en typisk bybil som skal være oppnåelig for folk flest er det sikkert mer enn nok med en rekkevidde på 225 km etter WLTP-syklusen (295 km bysyklus) og en motor på 33 kW (44 hk).
Batteriet på 26,8 kWt kan lades til 80 prosent på under en time på en 30 kW DC-lader. Hjemme tar du natten til hjelp for å fylle batteriene til neste dags tur.
Ved dagens presentasjon viste Dacia også Spring i Ziti bildelingsversjon, der de allerede har 380.000 brukere som deler 1200 biler. I tillegg kommer den som ren varebil med kapasitet på 800 liter / 325 kg.
Da Dacia for 15 år siden lanserte Logan var den priset til 7.500 euro. Men norske avgifter gjorde den uinteressant hos oss.
Tillagt en gjennomsnittlig inflasjon på rundt to prosent tilsvarer det drøyt 10.000 euro i dag. Dermed bør vi kunne forvente en norsk pris på 100-150.000 kroner så lenge momsfritaket på elbiler opprettholdes. Det bør gi mulighet for gunstige leasing-pakker.