MG EHS.
MG EHS.
MG EHS.
MG EHS.
MG EHS.
MG EHS.
MG EHS.
MG EHS.
MG EHS.
MG EHS.
MG EHS.
MG EHS.
MG EHS.
MG EHS.
MG EHS.

Mer ladbart fra MG

Med familie-SUV-en EHS blander MG seg inn i et særdeles hot ladehybridmarked. Det har importøren tatt hensyn til når det gjelder pris.

Publisert Sist oppdatert

Suksess med elektriske ZS har gitt kinesiske MG mot til å ta steget inn i ladehybridmarkedet. Bilen de gjør det med er familie-SUV-en EHS med 258 hk. Som storebror til ZS er EHS i Norge allerede i januar.

Det betyr at MG EHS går rett i strupen på storselgere som Toyota Rav4, BMW X1, Suzuki Across, ladehybride Volvo XC40, Ford Kuga og Jeep Compass, biler som koster fra snaut 450.000 kroner og oppover.

Men hva skal 4,57 meter lange og forhjulsdrevne EHS koste? Nei, det vil ikke Dag Asbjørnsen hos importøren Norwegian Mobility Group si noe om foreløpig, hvilket kun betyr at prisen ikke er ferdigforhandlet. Det til tross for MG har sluppet prisen i EU: 34.000 Euro pluss avgifter, altså rundt 365.000 omregnet til norske kroner.

Dersom importøren skal ha noe håp om å gjøre EHS attraktiv nok for de 1000 kjøperne de håper å nå allerede første salgsår, må prisen trolig havne rundt 365.000 kroner for rimeligste variant og 395.000 kroner med full utstyrspakke.

OBS! Prisene ble klare like etter artikkelen ble skrevet - du finner dem her.

Ikke 4x4
MG HS har som bensinmodell med forhjuls- og firehjulsdrift eksistert i Kina i siden 2018 og siden 2019 også i Storbritannia hvor bilen både er designet og utviklet. Derfor ble HS allerede i 2019 belønnet med fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstestprogram.

I høst gjennomgikk HS omfattede oppgradering med nytt, digitalisert førermiljø og langt flere førerstøttesystemer som blant annet inkluderer adaptiv cruisekontroll med køassistent, 360 graders kamera og blindsonevarsling.

Bilen har nå LED-lys, ambientebelysning inne i bilen og et 1,2 kvadratmeter stort glasstak som kan åpnes.

Det er denne varianten utstyrt med ladehybridteknologi som er på vei til Norge.

258 hk
Ladehybridpakken bygges rundt en 1,5 liters turbo bensinmotor ytende 162 hk, og som hjelpes av en 122 hk sterk elmotor. Samlet effekt oppgis til 258 hk/370 Nm i dreiemoment, som eksempelvis er noe mindre enn samlet effekt i Toyota Rav4/Suzuki Across, men mer enn i BMW X1 xDrive og Jeep Compass.

Batteripakken på 16,6 kWt sørger for elektrisk rekkevidde på 52 km som igjen betyr at EHS slipper unna de særnorske engangsavgiftene. Forbruk og utslipp oppgis til 0,19 liter/mil og 43 gram CO2/km.

Der flere av konkurrentene trekker på alle hjulene, nøyer MG seg med kun forhjulsdrift. Energien fordeles til hjulene via girkasseteknologi med samlet ti trinn. Akselerasjon til 100 km/t oppgis til 6,9 med 190 km/t i toppfart.

Fra fem til sju års garanti
MG har således tatt konsekvensen av kostbar teknologi og krydret pakken med forholdsvis høye ytelser. Akkurat som ZS vil EHS bli levert i to utstyrspakker, Comfort og Luxury. Så godt som samtlige ZS-kjøpere velger den best utstyrte varianten.

MG har til nå garantert sine biler i fem år/150.000 km. Dette endres fra nyttår ved å øke garantilenden til sju år.

Kinesiske MG har uten tvil vært med å skrive et nytt kapittel i norsk bilhistorie i 2020. MG kom fra intet med kun én modell, elektriske ZS, og var – uansett bilklasse – den tredje mest valgte bilmodellen i november. Fram til skrivende øyeblikk har MG levert mer enn 3400 ZS.

MG EHS ladehybrid
Motor: 1,5 liter, R4, turbo bensin
Effekt/moment 162 hk/250 NM
Elmotor: 122 hk/230 Nm
Samlet effekt/moment: 258 hk/370 Nm
Drivlinje: 10A/forhjulsdrift
0-100 km/t: 6,9 sek
Toppfart: 190 km/t
Batteri: 16,6 kWt
El-rekkevidde: 52 km
Forbruk: 0,19 l/mil
CO2: 43 g/km
Ladefart AC/DC: 3,7 kW/ikke
Mål LxBxH: 457/188/166 cm
Akselavstand: 272 cm
Bakkeklaring: 14,5 cm
Bagasjerom: 448 - 1375 liter
Egenvekt: 1775 kg
Tilhengervekt: 1500 kg
Euro NCAP: 5 stjerner*
Garanti: 7 år/150 000 km
Pris EU: Kr. 365 000 + avg/moms
Pris Norge: Ikke klar
Miljøklasse: B
* Gjelder bensinutgaven
Powered by Labrador CMS