-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Porsche lanserer ny innstegsmodell
Taycan er hovedårsaken til at Porsche nesten tredoblet salget i Norge i 2020. Nå kommer en modell som kan lokke nye kundegrupper.
I sitt første salgsår ble Taycan solgt i 20.000 eksemplarer globalt, men mer imponerende er det at lille Norge sto for hele 1221 av disse – noe som medførte at det norske Porsche-salget ifølge OFV økte fra 585 biler i 2019 til 1718 i 2020.
Les vår prøvekjøring av Porsche Taycan
Hittil har rimeligste Taycan med betegnelse 4S vært priset like under millionen, men når nye Taycan (uten tilleggsbetegnelse) nå lanseres, settes startprisen til 766.600 kroner. Det vil garantert appellere til nye målgrupper.
Bilen ble lansert i Kina for et halvt år siden, men fra mars blir den også tilgjengelig i andre markeder.
Taycan leveres med to alternative batteripakker. Performance Battery har en bruttokapasitet på 79,2 kWt mens Performance Battery Plus tilbyr hele 93,4 kWt. Sistnevnte er priset fra kr 824.300.
Motoren har en effekt på henholdsvis 240 kW / 326 hk og 280 kW / 380 hk som øker til 300 kW / 408 hk og 350 kW / 476 hk med overboost-funksjonen når Launch Control er aktivert. Maks dreiemoment er da henholdsvis 345 og 357 Newtonmeter.
Rekkevidden for de to utgavene basert på WLTP-syklusen er henholdsvis 431 og 484 kilometer, og begge tar deg fra null til hundre på 5,4 sekunder. Batteriene kan under ideelle forhold lades fra 5 til 80 prosent i løpet av 2,5 minutter, og du lader 100 km på fem minutter.
Et minus for norske forhold er at innstegsmodellene kun har bakhjulsdrift, så om du vil ha drift på alle fire må du opp i en av de høyere spesifiserte modellene. Du finner en oversikt med priser og tekniske data for disse her.
Som nyeste medlem i Taycan-familien får innstegsmodellen med seg oppgraderingene som er foretatt fra årsskiftet, blant annet Plug & Charge som medfører at bilen kommuniserer direkte med ladestasjonen gjennom kabelen uten at du trenger bruke kort eller ladebrikke.