-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Opels nye bestselger?
Med Opel Corsa-e på plass, er nå nok en av PSAs elbiler på samme plattform i salg i Norge. Corsa-e ventes å ta over som Opels bestselger.
Først publisert i Bladet BIL nummer 06/20.
Utenpå og inni er de fire svært forskjellige, men alle bygges over samme tekniske lest. Det vil si inntil 136 hk motoreffekt, 260 Nm i moment, 50 kWt batterikapasitet og drøyt 300 km rekkevidde.
Dette er de fire PSA-elbilene:
- Opel Corsa-e Kr. 259.900
- Peugeot e-208 Kr. 267.900
- Peugeot e-2008 Kr. 299.900
- DS 3 Crossback E-Tense Kr. 327.000
(Kilde OFV)
Siden denne omtalen sto på trykk i bladet er ytterligere to modeller lansert på denne plattformen, Citroën e-C4 og Opel Mokka-e.
Siden det meste som ikke kan ses har en fellesnevner, bygges individualiteten på alt det synlige, det som gir biler identitet og familietilhørighet.
Derfor har Opel Corsa-e knapt noe synlig felles med konkurrent og tvillingbror Peugeot e-208. Tenk heller på bensinvarianten av Corsa, med glattere felger for å redusere turbulens rundt hjulene som den mest iøynefallende forskjellen. Ladeluken befinner seg på samme plass som bensinpåfyllingen på fossilutgaven, og du skal være godt kjent med modellen for å se forskjellen i grillen.
EL FRA 2017
Opel batterielektrifiserte først i 2017, med hjelp fra GM. Deres fellesprosjekt Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e var første lille kompaktbil med cirka 400 km rekkevidde, ett år før Hyundai Kona. Leveringsproblemer er det kundene som stod i kø for å sikre seg Ampera-e vil huske fra lanseringsåret.
GMs salg av Opel til franske PSA parkerte Ampera-e på veiskulderen, bare ikke i Norge hvor bilen fortsatt kan kjøpes og i skrivende stund står for 60 prosent av Opel-salget.
Bildet endres trolig raskt med Corsa-e, selv om bilen både er litt kortere (4,06 mot 4,16 meter) og ikke minst trangere i baksetet enn Ampera-e. Motoren yter nær 70 hk mindre, og trekk fra rundt 75 km på effektiv rekkevidde.
STOR PRISFORSKJELL
Men trekk også fra 68.000 kroner på grunnprisen. Her skal legges til at prisforskjellen opprinnelig var enda større, men Opel valgte på grunn av valutakursendringer i pandemiperioden å øke prisen på Corsa-e med 10.000 kroner, uten å gjøre samme grepet med Ampera-e.
Der Peugeot e-208 stiller med fremtidens cockpit med høyt montert instrumentbord og ganske friske layout-valg på instrumentskjermen, holder Opel seg til det mer tradisjonelle. Mange foretrekker det slik. Riktignok er de runde instrumentene fra GS-varianten byttet ut med skjermbasert instrumentering, men innrammingen oppleves ganske konservativ.
Det mest fremtredende fra Peugeot er girvelgeren som PSA nå bruker i mange modeller.
URBAN
Styrken til Opel Corsa-e ligger i prisen, i kombinasjon med at bilens rekkevidde på drøyt 300 sommerkilometer holder til det urbane livet denne bilen er tiltenkt. Kjørt med tanke på god rekkevidde reduseres forbruket ganske lett. Med en gjennomsnittsfart på 43 km/t, endte forbruket mitt på 11,5 kWt. Det gir mer enn 400 km i bruksrekkevidde.
Til slutt: Pluss for LED Matrix-lys som Opel var blant de første til å lansere. Bilen leveres også med radarstyrt fartsholder, men alt dette koster ekstra.
* Bensinbil, elbil ikke testet
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | Elektrisk |
Effekt/moment: | 136 hk/260 Nm |
Drivlinje: | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t: | 8,1 sek |
Toppfart: | 150 km/t |
Batteri: | 50 kWt |
Energiforbruk: | 16,8 kWt |
Rekkevidde: | 337 km |
Ladefart hurtig/hjemme: | 100 kW/7,4 kW |
Mål LxBxH: | 406/177/144 cm |
Akselavstand: | 254 cm |
Bakkeklaring: | 14,0 cm |
Bagasjerom: | 267 - 1042 liter |
Egenvekt: | 1455 kg |
Tilhengervekt: | 0 kg |
Euro NCAP | 4 stjerner (2019)* |
Pris fra: | Kr. 259.900 |
Pris testbil: | Kr. 328.400 |
Batterigaranti: | 8 år/160.000 km |
Miljøklasse: | A |