-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW åpner for bestilling av iX
Den virkelige store nyheten fra BMW i år er den elektriske SUV-en iX. Her får du alt som er verd å vite om den spennende nykommeren.
Visjon ble til virkelighet da konseptbilen BMW iNEXT ble avduket som den helelektriske SUV-en BMW iX i november.
Bilen kommer til Norge i løpet av høsten. Nå slippes flere detaljer og priser – samtidig som norske forhandlere er klare for å ta imot bestilling.
BMW iX er den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller – med fokus på nye tolkninger av design, bærekraft, kjøreglede, allsidighet og luksus.
De første detaljene rundt BMW iX ble gjort kjent i november i fjor. Nå pågår siste fase av testing før serieproduksjonen starter for fullt i sommer.
– Interessen for BMW iX er, naturlig nok, svært høy. Jeg tror vi overrasker mange når vi nå kan fortelle at modellen kommer i to versjoner – og at norske forhandlere allerede nå kan ta imot bestillinger, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Ny fra topp til tå
Med iX går ifølge BMW ren elektrisk kjøreglede hånd i hånd med teknologiske nyvinninger og en bærekraftig verdikjede.
Etisk uthenting av råmaterialer, bruk av fornybar energi i produksjonen og utstrakt bruk av resirkulerte materialer, danner grunnlaget for at fotavtrykket som den nye SUV-en etterlater seg er kraftig redusert sammenlignet med tidligere generasjoner SUV-modeller.
– BMW Group ble i 2020 rangert som verdens mest bærekraftige bilselskap. BMW iX viser en tydelig forpliktelse til bærekraftprinsippet og arven fra BMW i3, sier Tegneby videre.
Åpenhet om hele verdikjeden
Det tyske selskapet skal være helt transparente på hvor bilens ulike komponenter stammer fra. Eksempelvis kommer lithium-råstoffet til høyspenningsbatteriet i BMW iX fra gruver i Australia og Marokko.
BMW samarbeider med en rekke leverandører, noe som medfører at iX kan ta en ledende posisjon innen bruk av resirkulerte materialer. Blant annet er gulvmattene og teppene i bilen produsert i syntetisk materiale, hvor noen av råmaterialene er gamle fiskenett og avfall fra plastproduksjon.
Det samme gjelder en rekke paneler og andre detaljer. Til sammen består faktisk rundt 60 kg av hver BMW iX av resirkulert plastikk. Videre er opptil 50 prosent av aluminiumen som brukes i materialstøpingen også resirkulert, mens garvingen av skinnet i interiøret skjer med oliven-ekstrakter.
En bærekraftig produksjon følges opp av en rekke innovasjoner for bilens daglige bruk. De elektriske motorene i BMW iX er selvutviklet av BMW og har en effektivitetsfaktor på 93 prosent.
Adaptiv rekuperasjon, hvor data fra bilens navigasjonssystem og en rekke sensorer brukes selv om navigasjonssystemet ikke er bruk, og «freewheeling», gjør at begge de to BMW iX-modellene kan skilte med et effektivt energiforbruk.
BMW iX byr også på helt ny materialbruk i bilens front. Den tradisjonelle grillen er erstattet av et «intelligenspanel», som huser en rekke sensorer.
Den helt spesielle overflatebehandlingen til dette panelet gjør at det ytterste laget er selvreparerende. Mindre rifter og sår på overflaten vil lege seg selv i løpet av et døgn i romtemperatur eller på kun 5 minutter med varmluftbehandling.
Særegne detaljer
BMW iX skiller seg ut med særegne elementer som rammeløse dører, trykksensitive døråpnere som erstatning for tradisjonelle dørhåndtak, utpregede og markante hjulbuer, og en bakluke som dekker hele bilens bakside.
Bilen får bakkeklaring på rundt 195 mm, er omtrent like lang og bred som en BMW X5, like høy som en BMW X6 og ruller på samme hjuldimensjoner som en BMW X7 (21" eller 22").
Med en akselavstand på 3.000 mm er dimensjonene i interiøret omtrent like som i BMW X5, men BMW lover bedre plass til ben, hode og skuldre. Bagasjeromsvolumet blir over 500 liter, med dedikert plass for oppbevaring av ladekabler.
To modeller
Innstegsmodellen i familien blir BMW iX xDrive40. Med en rekkevidde på over 400 kilometer vil den dekke det daglige rekkeviddebehovet for de fleste.
BMW iX xDrive50 får både mer effekt og lengre rekkevidde, med sine mer enn 500 hk og over 600 km rekkevidde.
Begge modellene har en motor på hver aksel og firehjulsdrift som standard. BMW iX xDrive 50 har også adaptiv luftfjæring som standard. Maksimal tilhengerkapasitet estimeres til 2,5 tonn og det er mulig å montere takboks.
De endelige spesifikasjonene og alle dimensjoner blir gjort kjent senere. Foreløpige tekniske data er som følger:
– I stedet for forhåndsreservasjoner, åpner vi for at kunder i Norge allerede nå kan bestille BMW iX. Selv om produksjonen først starter i sommer og bilen lanseres til høsten, betyr det at det er mulig å spesifisere sin bil allerede nå, sier Tegneby.
– Med god erfaring fra salg av både BMW i3 og BMW iX3, har vi også satt sammen en så godt som ferdig utstyrt variant, «Fully Charged Edition». Denne tror vi at vil være et attraktivt kjøp for mange av våre kunder, sier Tegneby videre.
BMW iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper.
BMW iX er konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller. Det betyr at modellen kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer enn hva som har vært mulig frem til nå.
– BMW iX byr på klassiske BMW-egenskaper, samtidig som den åpner døren for en ny æra. Vi lover mye, ren elektrisk kjøreglede i årene som kommer, avslutter Tegneby.
Modell: | BMW iX xDrive40 | BMW iX xDrive50 |
Startpris: | Kr. 659.000 | Kr. 799.000 |
«Fully Charged edition» | Kr. 795.000 | Kr. 935.000 |
Modell: | BMW iX xDrive40 | BMW iX xDrive50 |
Rekkevidde (WLTP): | Over 400 km | Over 600 km |
Batterikapasitet, brutto: | Over 70 kWh | Over 100 kWh |
Energiforbruk: | Under 20 kWh/100 km | Under 21 kWh/100 km |
Maks ladekapasitet: | 150 kW | 200 kW |
Ladetid ved maksimal ladekapasitet, 10 – 80 % | Under 40 minutter | Under 40 minutter |
Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet | 90 km rekkevidde på 10 minutter | 120 km rekkevidde på 10 minutter |
Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0-100 % | Under 8 timer | Under 11 timer |
Samlet motoreffekt: | Over 300 hk | Over 500 hk |
Akselerasjon 0-100 km/t: | Rundt 6 sekunder | Under 5 sekunder |
Toppfart: | 200 km/t | 200 km/t |