-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW staker ut fremtidskursen
Denne uken har BMW Group presentert sin strategi for fremtiden. Entusiaster som har slitt med å akseptere diesel, firere og turbo vil trolig sette kaffen i halsen av dette budskapet. Snart er det kun elektrisk tilbake.
BMW Groups toppsjef, Oliver Zipse, var krystallklar i sin tale på BMWs årskonferanse denne uken da han presenterte selskapets ambisjoner:
– Vi har et klart veikart for å gjøre transformasjonen av vår bransje til et reelt konkurransefortrinn for oss de neste årene: Kompromissløst elektrisk, digitalt og sirkulært, sa Zipse.
Samme dag åpnet BMW for bestilling av den helelektriske SUV-en BMW iX. I tillegg ble produksjonsutgaven av BMW i4 vist frem for første gang.
BMW Group har presentert sine fremtidsplaner i tre faser. Den første fasen tilhører pionérperioden og BMW i som startet for rundt et tiår siden.
Gjennom modeller som BMW i3 og BMW i8 har selskapet tatt i bruk ny teknologi og etter hvert elektrifisert hele modellporteføljen med elbiler og en rekke plug-in hybrider. Samtidig har selskapet nøysomt jobbet med software og digital interaksjon med bilene.
Den andre fasen knyttes til valgfriheten til å velge drivlinje, fra forbrenningsmotor til helelektrisk, i en og samme modell. Eksempelvis vil neste generasjon BMW X1 kunne leveres med alle typer drivlinjer.
Ny fase – Neue Klasse
Den tredje fasen inntreffer for fullt i 2025, og den nye retningen har fått navnet Neue Klasse.
De som har fulgt med på BMW gjennom årene husker Neue Klasse fra 60- og 70-tallet, hvor en rekke nye modeller tok selskapet til nye høyder og etablerte BMW som et premium-merke. Svaret for veien videre ligger altså ikke i Silicon Valley, men i selskapets egne røtter.
Neue Klasse vil kjennetegnes på tre måter; en helt redefinert IT- og software-arkitektur, en ny generasjon med høytytende elektriske drivlinjer og batterier, samt en radikal ny tilnærming til bærekraft for hele bilens livssyklus.
Disse vil utgjøre grunnlaget for en ny tidsalder, hvor selskapet skal sette nye standarder for elektrifisering og digitalisering – selvsagt kombinert med typiske BMW-egenskaper.
Modellene fra Neue Klasse vil by på en helt ny brukeropplevelse og digitale økosystem, både for kundene og selskapet.
Designen blir kompromissløst rettet mot aerodynamikk og en helelektrisk drivlinje, med proporsjoner som skiller seg fra hva vi kjenner – spesielt med hensyn til interiør og innvendig plass.
Sammen med et nytt battericelledesign lover BMW at dette vil redusere det elektriske forbruket dramatisk under kjøring.
Et tydelig mål for Neue Klasse er at rekkevidde og produksjonskostnader skal matche selskapets tradisjonelle forbrenningsmotorer.
Neue Klasse-generasjonen blir svært skalerbar, med modeller i alle segmenter, fra store serieproduserte volumer til eksklusive og sportslige M-modeller. En elektrisk drivlinje basert på brenselceller er også en av mulighetene som prosjekteres.
Et paradigmeskifte
Med Neue Klasse-generasjonen har BMW Group til hensikt å sette bærekraft i høysetet. Overgangen til fornybar energi og effektivisering av produksjonsprosessene er sentrale komponenter. BMW Group vil også jobbe med å redusere det generelle energiforbruket.
Sett i lys av den stadig økende knappheten på ressurser og stigende råvarepriser blir dette helt avgjørende for det bærekraftige perspektivet til BMW Group.
Derfor vil andelen sekundære materialer som brukes til å produsere Neue Klasse (for eksempel resirkulert stål, plast eller aluminium) øke kraftig, samtidig som utvinningen av primære råvarer blir redusert.
Med dette prinsippet søker BMW Group et paradigmeskifte i bilproduksjonen, ved å utvikle biler med sekundære materialer der kvalitet, sikkerhet og tilgjengelighet tillater det.
Vugge til grav
Selv om en elektrisk bil ikke slipper ut CO2 når den brukes, så må man ha fokus på hele bilens livssyklus.
Den stadig økende produksjonen av elektriske biler, betyr nemlig at en mye større andel av CO2-utslippet i et «vugge-til-grav»-perspektiv nå kommer fra produksjon og gjennom forsyningskjeden.
Uten korrigerende tiltak ville CO2-utslippet per bil fra BMW Group økt med mer enn en tredjedel innen 2030.
Selskapet ønsker ikke bare å stoppe denne trenden, men også å reversere den. Nettopp derfor er bruk av grønn kraft, som solenergi, et betydelig verktøy for å redusere CO2-utslippet og fotavtrykket en elektrisk bil etterlater seg.
– Vi er innstilt på å sørge for at den «grønneste» elbilen på markedet er produsert av BMW Group, sa Oliver Zipse under årskonferansen til BMW Group denne uken.
50 prosent elbiler i 2030
Allerede i 2023 forventer BMW Group å dekke over 90 prosent av de ulike segmentene med elbiler. Neste generasjon BMW X1, BMW 5-serie og BMW 7-serie er allerede bekreftet som kommende elbiler.
Når den tredje fasen inntreffer i 2025, forventer BMW en gradvis nedgang i etterspørselen av biler med forbrenningsmotorer. Samtidig forventes det at salget av helelektriske biler vil fortsette å vokse gjennomsnittlig over 20 prosent årlig mellom 2025 og 2030.
Basert på dagens forventninger i markedet vil minst 50 prosent av det globale salget i 2030 være elbiler. Det faktiske tallet vil trolig variere betydelig mellom de ulike markedene.
Dette er knyttet til utbyggingen av ladeinfrastrukturen i de ulike regionene i verden. BMW Group forventer å ha rundt 10 millioner elbiler på verdens veier i løpet av de neste 10 årene.
Mini blir helelektrisk
Mini får en banebrytende rolle i BMW Group fremover. Det tradisjonsrike og urbane merket er ifølge konsernet ideelt for elektrisk mobilitet.
Mini vil derfor introdusere sin aller siste nye modell med forbrenningsmotor i 2025, og kun lansere helelektriske modeller etter det. Innen 2027 vil helelektriske modeller utgjøre minst halvparten av alle leverte kundebiler.
Tidlig på 2030-tallet vil hele produktporteføljen til merket være fullelektrisk, likevel vil Mini fortsatt være en global merkevare med fotavtrykk i alle verdens regioner.
Den fullelektriske Mini Cooper SE produseres for tiden på fabrikken i Oxford – Home of Mini. Neste generasjon Countryman skal bygges i Leipzig i Tyskland fra 2023.
Den nye crossover-modellen skal produseres med både forbrenningsmotor og i helelektriske versjoner.
Basert på en ny arkitektur, utviklet for helelektrisk mobilitet fra begynnelsen, vil Minis elbiler også produseres i Kina i samarbeid med den lokale produsenten Great Wall Motor fra 2023.
BMW Group årskonferanse og årsrapport 2020
- Flere detaljer fra årskonferansen, hvor BMW Group også la frem de økonomiske resultatene for 2020 og forventningene for 2021, kan du lese her
- Årsrapporten for 2020 er tilgjengelig her