Ford Explorer: Amerikanerduellen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Amerikanerduellen
BILTEST: Ford Explorer er priset til rundt 900.000 kroner. Like store Mercedes GLS koster svært godt utstyrt en million kroner mer. Men er den verdt det?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bladet BIL nummer 6/2020.

To digre amerikanere, Ford Explorer mot Mercedes GLS. Selv så forskjellige disse SUV-ene tilsynelatende er har, de klare fellestrekk. I denne duellen dukker vi ned i likheter og ulikheter.

Men først: Alle vet at amerikansk bilindustri «oppfant» SUV-ene, og amerikanerne elsker dem. Nest etter pickup-trucker er det SUV-er som fyller veiene i USA. «Jo større, dess bedre» gjelder i så stor grad, at Ford i USA nedprioriterer små personbiler med lav inntjening for å satse enda tyngre på SUV-er i alle størrelser ved siden av de særs viktige pickup-truckene.

STØRST I USA
Sånn sett inneholder Fords 2020-program hele seks ulike SUV-er (pluss derivater av disse), og snart sju når elektriske Mustang Mach-E inkluderes, men kun én firedørs personbil (Fusion = Mondeo i Europa).

Som USAs største bilmerke, henvender Ford seg til folk flest. For å opprettholde et høyt volum, kan Ford ikke bygge inn like kostbare løsninger i bilene sine som eksempelvis Mercedes, som klarer seg med lavere volum til høyere pris per enhet.

Du har sikkert sett den brenne i bakgrunnen på nyhetssendingene fra opptøyene i USA i vår. Ford Explorer ruller i alle USAs delstater. Bare i fjor uniformerte politiet i USA mer enn 18.000 av dem. Siden førstelanseringen i 1990 og fram til siste årsskifte, var det bare i USA solgt 7,6 millioner av SUV-en, som i USA defineres inn i mellomklassen rent størrelsesmessig. I gullårene rundt 2000 rant det ut over 400.000 Explorer i året fra Fords produksjonsanlegg.

Med sjette generasjon på veien fra 6. mai i fjor, ventes salget å ta seg opp igjen.

LØNNSOMT
Da Mercedes-Benz besluttet å kaste seg inn i disse lønnsomme bilklassene i 1990-årene, først med Mercedes GLE (M-klasse fra 1998 til 2015) og litt senere med GLS (før GL-klasse), var det naturligvis på grunn av de amerikanske produsentenes suksess med store SUV-er på hjemmemarkedet. Samtidig var det flere hvite flekker på merkekartet i de høyere prisklassene.

Så bilene måtte produseres i USA og være slik at de først og fremst appellerte til amerikanerne, men for å tekkes mer sofistikerte og kresne kunder i Europa, måtte ikke bilene være mer amerikanske enn at de enkelt og forholdsvis rimelig kunne tilpasses europeiske krav.

Akkurat det behøvde ikke Ford og GM å tenke på. Ville noen ha deres amerikanske SUV-er i Europa, så fikk de ta dem som de var.

Mercedes GL-klasse, altså forgjengeren til Mercedes GLS, dukket opp i 2006 og ble bygd parallelt med M-klasse i Alabama. At den og etterfølgeren først og fremst henvender seg til et amerikansk publikum, sier salgstallene det meste om. Av et totalvolum på 375.000 biler til og med 2019, havnet kun 50.000 av dem i Europa.
 

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Testdata og konklusjon
 

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: