-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Visjoner fra Lexus
Nå går Lexus ut med historier om fremtiden. Med sentrum i en ny helelektrisk konseptbil, LF-Z Electrified, gir de oss noen detaljer om hva vi kan vente oss.
Ikke uventet dreier det seg også her om å redde planeten. Lexus vil bidra på det området med hybrid-elektriske og batterielektriske biler – 20 nye eller oppgraderte slike innen 2025, fikk vi vite.
Men så kommer det:
– Derav mer enn 10 batterielektriske, plug-in hybrider og selv-ladende hybrider som kan møte kravene i forskjellige land og områder rundt i verden.
Det må altså betyr at nesten ti av dem fremdeles vil være rent fossildrevne biler – i så fall en forfriskende ærlig holdning fra en som ikke legger seg flat for grønnvaskings-presset.
Hele presentasjonen var selvfølgelig på nett, med Koju Sato, Lexus-president, i spissen. Disse forestillingene legges mer og mer opp i et slags reality-serie format, der programlederes kvaliteter åpenbart ligger på helt andre områder enn som TV-sjarmør.
– Lexus befinner seg i en ‘pivotal time’ sa han. ‘På et vendepunkt’. Men dette hadde han diskutert inngående med førsteføreren, og Akio hadde sagt … osv.
Her er man ikke bare på fornavn med topp-sjefen, Akio Toyoda. Vedkommende begynner også å bli omtalt i et nesten helt religiøst tonefall. Man får klare assosiasjoner om ‘Store Leder’.
Og når det da ikke en gang blir klart hva budskapet fra Store Leder, eller Nest Største Leder, egentlig er, begynner i hvert fall jeg å få problemer med slik type informasjonsvirksomhet.
Men vi fikk altså en helt konkret konseptbil som kanskje var imponerende, men også i de avdelingene som kunne vært imponerende ble budskapet ullent.
Hva slags plattform?
– Det kan vi ikke kommentere nå.
Nærmere beskrivelse av Steer-by-wire?
– Det kan vi ikke fortelle om nå.
Samarbeider dere med andre om autonomi?
– Det er velkjent at Toyota legger store ressurser i å utvikle moderne elektronikk.
Hva med faststoffbatterier eller hydrogen?
– Begge er områder Toyota er svært opptatt av.
Nå kan det selvfølgelig påstås at jeg ikke er helt konsekvent i vurderingene, for da Sato fortalte om Tazuna-opplevelsen – hele fører-maskin forbindelsen blir kalt Tazuna – forsto jeg plutselig hva han mente.
Selv om dette også er fullstendig abstrakt og akkurat like tåkete som mye av det andre – men Tazuna kan beskrives som forholdet mellom rytter og hest der all manøvrering egentlig skjer ved hjelp av en mental forbindelse mellom mann og hest og ikke en gang tømmene er av vital betydning.
Dette kom i forbindelse med steer-by-wire informasjonen og bildet av en som styrte ved hjelp av et slags avsagd ratt – slik som Tesla nylig har vist.
Er slikt ratt lovlig?
– Du kan være sikker på at dersom Lexus bringer noe i handelen, vil der være lovlig på det markedet hvor det selges!)
Akkurat dette poenget med kunstig intelligens og maskinlæring og intuitiv kommando høres veldig spennende ut, og når det en gang kommer – slik Lexus antydet – er jeg ganske sikker på at japanerne vil være i front.
På den annen side irriterte det meg at de ikke ga bedre detaljer om firehjulsdriften. Det hørtes nemlig ut som den bød på enestående egenskaper, selv om det, for en kyniker, virket som et forholdsvis greit torque vectoring-program.
Men de var i hvert fall konkrete på konseptbilen som ble vist.
Den måler 488 x 196 x 160 centimeter på 295 cm akselavstand og med en forholdsvis lav vekt: 2.100 kg.
Dette betyr at den er ni cm kortere enn en ES mens akselavstanden er 12 cm lenger. Med andre ord: de har gjort nytte av elbil-arkitekturen, selv om den ikke så ekstremt cab-forward ut.
Denne hadde batterikapasitet på 90 kWt og ladet med 150 kW. Lithium-ion batterier.
Nulltilhundre på tre, 200 km/t. Max ytelse: 400 kW og maks moment: 700 Nm.
Svært akseptable spesifikasjoner, men kanskje ikke for noe som skal lanseres noen år inn i fremtiden. Jeg tror nemlig ikke denne er blant de to nye modellene vil ble lovet i år, for da hadde de nok sagt det.
Bilen ser veldig Lexus ut. Det skjer ting på alle kanter, men selv om man har beholdt de to enorme neseborene foran, hjelper det veldig at den dominerende grillen er erstattet av en ganske harmonisk flate.
Hekken er blitt enda roligere – skrått bakfra begynner den virkelig å få kvaliteter, og med hele overbygningen i svart, blir det visuelle enda roligere. Glasstaket kan forresten tintes fotokromatisk, slik at gjennomsiktheten styres av lysmengden på utsiden.
Og a pro pos lys: også her benytter de seg av alle muligheter til å vise logoer som lysende reklameskilt, til og med et så lang ord som ELECTRIFIED på bakluka er opplyst innenfra.
Det brede lysbåndet bak binder det hele sammen. Men heldigvis har det droppet et masete lysbånd foran i hele bilens bredde – her stopper dekorasjonene ved ganske elegante V-formede (en flat Lexus-L?) hovedlys som samtidig definerer toppen av neseborene.
Designerne skal dessuten ha applaus for at de ikke falt for fristelsen til å bakhengsle bakdørene for å kunne vise oss en bil uten midtstolpe. Denne her ser mye mer realistisk ut.
Hva den lille finnen midt på taket bak gjør, skjønner jeg imidlertid ikke. Den kan umulig ha noen aerodynamiske funksjoner og ser ut som den er kastet på i etterkant.
Men, nok en gang, hva er poenget?
Kom presentasjonen for å minne om at Lexus finnes? Eller for å forsikre at det jobbes med fremtidige modeller?
Hvis målet hadde vært ren markedsføring kunne de jo sagt at LF-Z kommer om 18 måneder eller no’. For jeg tror ikke noen utsetter Audi / Mercedes / BMW elbilkjøpet sitt fordi Lexus har vist oss en visjon fra en ganske udefinert fremtid.