Yamaha med ny superbilmotor

Yamaha har bygget motorer for andres super- og racerbiler før, de. I tillegg til at de har bygget en og annen juvel for to hjul. Nå er de inne på hyperbil-markedet igjen.

Publisert Sist oppdatert

Det de pitcher nå er noe helt nytt i Yamaha-sammenheng. Kall det gjerne en rotasjonsmotor – men ikke av Wankeltypen.

Derimot en slik som blir stadig vanligere om dagen. En slik med anker og børste og rotor. Eller hva de har. Som i hvert fall ikke er kompresjonsforhold.

Med andre ord en elmotor. Med, sier Yamaha, industriledende spesifikasjoner når det gjelder effekt og masse.

Jeg har bare oppfattet Yamahas tilbud til resten av verdens bilindustri som finslipte forbrenningsmotorer og ante ikke at de var innom Volt og Ampere.

Nå er kanskje ikke Formel 1-historien deres den mest gloriøse, forresten. De har bygget V8, V10 og V12 motorer for så forskjellige som Zakspeed, Brabham, Tyrrell og Arrows – jeg har sikkert glemt noen. Det ble liksom ikke så mange VM poeng, for å si det slik.

Men deres landeveismotorer har høstet heder. Det startet med Toyotas ikoniske GT 2000 i 1967. De fikk høy ytelse fra en V8 for en Ford Taurus SHO anno 1996, og Volvo var meget fornøyd med sin veåtter i S80 og XC90 som også Noble brukte i sin M600.

Så har vi V10-motoren i Lexus LFA fra 2010 og en rekke andre motorer for Toyota. Ned til slik Corolla-maskin som satt i Lotus Elise.

Men det jeg husker dem best for er litt mer enn bare en motor. Det var da de tok en F1 V12 motor – vi snakker 12.000 omdreininger – og la i sin egen Super sportsvogn.

En gatebil med tandem-plassert fører og passasjer. Og en Jordan F1-maskin – med katalysator!

Noe av det mest hinsidige noensinne.

Dessverre ble det bare bygget tre før man stanset villskapen.

Vi er ikke helt der nå.

Men det viser seg altså at hos Yamaha har de hatt elmotor-utviklingsprogram for flere bilprodusenter i området 35-200 kW.

Det var da de bestemte seg for at de kunne gjøre noe som var mye bedre og bygget en 800 Volts motor som ligger i 350 kW-området.

De forteller at her har de sett på mekaniske og elektriske komponenter som deler av en helhet. For eksempel ligger både girhjulene og inverteren i den samme enheten.

Poenget er at det skal ta lite plass og at det skal være enkelt å installere flere enheter på en bil. Det er mye ved denne motoren som er fleksibelt og kan tilpasses hver enkelt bilprodusent, sier de.

Motoren er beregnet på Hyper-EV-er er budskapet, og forteller at de har begynt å ta inn ordres for prototype-utvikling fra april i år.

Skal bli spennende å se om det kommer noe ut av dette.

Like spennende er det om jeg noensinne kommer til å få greie på hvorfor det aldri ble noe av Yamaha og Gordon Murray-drømmene. De viste jo noe sportslig så vel som en liten bybil.

Powered by Labrador CMS