-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lyrisk elbil fra Cadillac
Cadillac har nå avduket sin kommende elbil i produksjonsdrakt. Den har egenskaper som kan gjøre den aktuell for Europa, men mangler foreløpig en detalj nordmenn ønsker seg.
På sensommeren i fjor fortalte vi om økt aktivitet hos den europeiske GM-importøren, og optimismen der blir neppe mindre nå som Cadillac har vist Lyriq og avslørt detaljer om tekniske detaljer og pris i det amerikanske markedet.
I USA skal Cadillacs elbil på markedet første halvår 2022, da selvsagt som 2023-modell. Amerikanere er jo litt forut for sin tid.
«Over There» tar de imot reservasjoner fra september i år, og Cadillac har røpet at prisene vil starte på 59.990 dollar hvilket Motor Authority anser som meget konkurransedyktig.
De sammenligner for eksempel med Audi e-tron som koster fra $66.995 og Tesla Model X – «som de ikke anser som en luksusbil» – som er priset fra $91.150.
Motor Authority fortsetter med å si at det er imponerende hva du får for pengene ved å velge Cadillacs elbil – som en batteripakke på 100 kWt og en drivlinje på 340 hester og maks dreiemoment på 440 Newtonmeter.
I første omgang tilbys Lyriq kun med bakhjulsdrift, men Cadillac antyder at det vil komme flere alternativer senere, så det kan være håp for alle dere som ønsker firehjulsdrift også.
Selv om amerikanerne nok vil definere Lyriq som «mid-size» har den ganske voksne mål, som en lengde på fem meter over en akselavstand på 309 cm. Bredden mangler 23 mm på to meter og høyden er 162 cm. Vekten er også solid – 2545 kg.
Volumet i bagasjerommet skal vi ta med en klype salt – når Cadillac oppgir 793 liter bak baksetet er nok det fra gulv til tak, og ikke til toppen av seteryggen slik vi er vant med å måle. 1723 liter med nedlagt baksete er nok mer realistisk.
Når det gjelder rekkevidde er amerikansk standard minst like realistisk som vår, og 300 miles (483 km) virker realistisk med den store batteripakken.
Hurtiglading med inntil 190 kW lar deg «fylle» nok til 120 km på ti minutter, og på en halvtime har du ladet batteriet fra 10 til 80 prosent.
I utstyret som skal tilbys for Lyriq inngår blant annet et 33-tommers kurvet display som kombinerer instrumenter og infotainment under et felles glass. Du får også tilgang til head-up med augmentet reality og opptil 22-tommers hjul.
Lyriq er basert på GMs tredje generasjon elbilplattform, Ultimum, som skal danne grunnlag for en rekke modeller fra de ulike GM-merkene i årene fremover. Først ut blant disse er GMC Hummer som går i produksjon fra høsten 2021.