-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Den nye toppmodellen av ID.4 får inntil 299 hester, firehjulsdrift og tilnavnet GTX i modellbetegnelsen. Og før du rekker å spørre – ja, den kan trekke tilhengere på inntil 1200 kg.
Volkswagen har valgt å kalle toppmodellen ID.4 GTX, på samme måte som de bruker GTI på de mest sportslige og GTE på de ladbare hybridene.
De første ID.4 GTX kommer til Norge til sommeren, og utleveringene til kunder er forventet fra slutten av sommeren.
ID.4 GTX blir ifølge importøren en svært velutstyrt bil, og de norske prisene offentliggjøres i dag i forbindelse med den internasjonale verdenspremieren som ble streamet fra Berlin.
Prisene vil starte på 450.300 kroner ekskl. frakt- og leveringsomkostninger, men de fleste vil nok bruke mye på tilleggsutstyr.
Dette blir nemlig en modell som kundene selv skreddersyr etter ønsker og behov. Harald A. Møller har satt sammen 7 ulike utstyrspakker for å gjøre valget lettere.
Til sammenligning starter prisene på 339.300 kroner om du nøyer deg med drift på bakhjulene. Se data og priser for modellene som allerede er på plass i markedet her.
Offensiv satsing
– Med lanseringen av ID.3 startet Volkswagen en svært offensiv satsing på en helt ny familie helelektriske biler. Kort tid etter ID.3 lanserte vi SUV-en ID.4 og allerede nå, bare måneder etter, er det verdenspremiere for ID.4 GTX.
– Vi har store forventninger til salget av vår nykommer med firehjulsdrift som er en komplett utstyrt bil til en attraktiv pris. ID.4 GTX vil uten tvil kunne dekke svært mange kunders behov, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.
Firehjulsdriften i ID.4 GTX består av to elektromotorer som driver hver sin aksel. I motsetning til tradisjonelle system for firehjulsdrift, er det ingen mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel og dermed heller ingen transmisjonstunell inne i bilen.
De to elektromotorene er kompakte og lette. Ved bakakselen er det en synkronmotor med permanente magneter (PSM) og en ytelse på 150 kW (204 hk). Denne motortypen har en spesielt høy effektivitet. Foran er det montert en asynkronmotor (ASM).
Samlet yter disse motorene inntil 220 kW (299 hk). Dermed akselererer flaggskipmodellen av ID.4 fra 0 til 60 km/t på bare 3,2 sekunder, og den når 100 km/t etter 6,2 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/t.
Firehjulsdriften er basert på et intelligent kontrollsystem. Det kalkulerer kraftbalansen mellom de to elektromotorene basert på effektivitet, dynamikk og kjørestabilitet.
I de fleste kjøresituasjoner vil bare den bakre motoren være aktiv. ASM-motoren foran aktiveres på noen få millisekunder når en sportslig kjørestil eller glatt underlag krever det.
Batterier i gulvet
Batteriplasseringen under gulvet, mellom akslene, sikrer ID.4 GTX et lavt tyngdepunkt og en jevn vektfordeling.
ID.4 GTX har det største batteriet i ID.-familien, med 77 kWt netto kapasitet. Det gir en rekkevidde på inntil 475 km (WLTP).
Ved hjemmelading eller ved offentlige AC-ladepunkter, kan GTX lades med en effekt på inntil 11 kW. Ved lynladestasjoner, slik som Ionity, er maksimal ladeeffekt 125 kW. Det gjør det mulig å øke rekkevidden med 300 km (WLTP) på rundt 30 minutter.
Plassforholdene er uforandret i den firehjulsdrevne GTX-modellen: Bagasjerommet har et volum på 543 liter, som kan økes til 1575 ved å legge ned bakseteryggen. Maks tilhengervekt er økt fra 1000 kg i modellen med bakhjulsdrift til 1200 kg i GTX.
Mye utstyr
ID.4 GTX er ifølge importøren en velutstyrt modell med blant annet LED Matrix frontlykter og høydepunkter som 20-tommers lettmetallfelger, metallic lakk, navigasjon, varmepumpe, oppvarmet mulitifunksjonsratt, Adaptiv Cruise Control, Lane Assist og parkeringssensorer foran og bak for å nevne noe.
ID.4 GTX vil ha et svært omfattende sikkerhetsutstyr som standard. I likhet med øvrige ID.4-modeller med bakhjulstrekk, kan ID.4 GTX kompletteres med flere utstyrs- og førerassistentpakker. Her finnes blant annet et panorama glasstak, og det nyskapende head-up displayet med «augmentet reality»-funksjonalitet.
– I likhet med ID.4 kommer ID.4 GTX med siste programvareversjon fra Volkswagen, som også er i full utrulling for alle ID.3 som er utlevert til norske kunder. Felles for alle ID.-modellene er at de vil være forberedt for «over-the-air» (OTA) oppdateringer, som vil bli tilgjengelige flere ganger i året i tiden fremover, sier Harald Edvardsen-Eibak.
Volkswagen har satt seg som mål å øke salget av helelektriske biler i Europa til 70% innen 2030. Fra introduksjonen av kompaktbilen ID.3, har Volkswagen varslet en kraftig utvidelse av ID.-familien innen få år.
ID.-modellene produseres og leveres klimanøytralt, med eget TÜV-sertifikat, til kunde.