Volkswagen Multivan: Her er neste generasjon Multivan - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Her er neste generasjon Multivan
Volkswagen har lansert en ny generasjon av sin fleksible Multivan som tilbys i en rekke forskjellige versjoner og for første gang som ladbar hybrid.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Når Volkswagen nå lanserer en ny generasjon av Multivan baserer den seg på den allsidige MQB-plattformen. Det muliggjør flere teknisk nyvinninger: Plug-in hybriddrivlinje, nytt infotainment-system, og de mest avanserte førerassistentsystemene på markedet.

– Ingen annen flerbruksbil har røtter som går 70 år tilbake. Også i den nye Multivan gjenkjennes arven fra den legendariske T1-modellen umiddelbart, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Med verdenspremieren på den syvende generasjonen, tar Volkswagen Commercial Vehicles et steg inn i en ny æra preget av elektrifisering og autonome systemer.

– Den nye Multivan blir et fint tilskudd på personbilsiden, i tillegg til våre viktige Transporter T6.1 modeller og produksjonsmodellene av helelektriske ID.BUZZ, som lanseres i 2022, fortsetter Wirak.

Kun hybrid
I Norge blir Multivan kun tilgjengelig som eHybrid, men i to lengder: 4,97 meter og 5,17 meter. Begge har en akselavstand på 3,12 meter. Bredden er 1,94 meter, mens høyde nå er 1,90 meter. Det noe lavere enn forgjengeren, men med det nye panoramaglasstaket, er den innvendige høyden likevel økt.

Nye Multivan kan bestilles med 6 eller 7 seter. Bagasjevolumet er opptil 4053 liter, og den kan trekke tilhenger på opptil 2000 kg.

Ekte flerbruksbil
Multivan er i utgangspunktet bygget for aktive familier og sportslige mennesker med stort plassbehov. Men med det helt nye setearrangementet, og et lounge-aktig interiør, vil den også være egnet som business-flerbruksbil og som eksklusiv shuttle-buss.

Ikke minst gjør den nye plug-in hybriddrivlinjen Multivan til et moderne multitalent. De korte turene kan gjøres helelektrisk, takket være et litium-ion-batteri med 13 kWt. Samtidig gir den turboladede bensinmotoren en systemytelse på 160 kW (218 hk), og gjør effektive langturer enkelt og behagelig.

7-trinns DSG-girkasse blir standard, og for første gang vil girskiftene blir gjort elektrisk, ved hjelp av en liten DSG-knapp på instrumentpanelet. Det sparer verdifull plass mellom setene.

Delvis autonom kjøring
Nye Multivan kan leveres med opptil 20 assistentsystemer. «Front Assist» som inkluderer nødbremsfunksjon, en ny «Turn-off Assist», skiltgjenkjenning, sporassistent og cruisekontroll er for eksempel standard.

Blant de nye systemene som blir tilgjengelig, er også «IQ.DRIVE Travel Assist», som muliggjør delvis autonom kjøring hele veien fra 0 til 210 km/t. Dette systemet forener den nye, prediktive «ACC Adaptive Cruise Control og «Lane Assist» til et nytt system som gjør spesielt langkjøring mye sikrere og mer behagelig.

Nytt interiør og mer utstyr
Nye Multivan kan nå leveres med elektrisk bakluke med fotsensor, og elektrisk betjente skyvedører.

En annen viktig nyhet i Norge er LED Matrix-frontlykter. Med disse vil «Dynamic Light Assist» blende ned for annen trafikk, mens resten av synsfeltet belyses med full effekt.

Også interiøret er helt nykonstruert. Det innebærer for eksempel et nytt dashbord med «Digital Cockpit» og «Ready 2 Discover»-infotainmentsystem.

Mer fleksibilitet
Elektrisk girbetjening og parkeringsbrems frigjør plass mellom setene, slik at det blir enklere å ha tilgang bakover i kupeen. Det er en klassisk egenskap ved Multivan.

Derfor finnes det heller ingen fast, tradisjonell midtkonsoll mellom førersetet og passasjersetene foran. Den fleksible «midtkonsollen» kan flyttes bakover i kupeen, og festes ved både andre og tredje seterad – der den også kan foldes ut som bord.

Det nye setesystemet gjør bruken av kupeen enda mer fleksibel. Nå er det bare individuelle seter – den faste benken på tredje seterad er historie.

Rommelig
Ved å laste helt til taket bak tredje seterad, rommer nye Multivan i standardversjon 469 liter bagasje. Opp til taket bak andre seterad, er volumet 1 850 liter.

Den fulle lastekapasiteten, bak forsetene, er på 3 672 liter. Tilvarende tall for den lange karosseriversjonen er 764, 2 171 og 4053 liter (med panoramaglasstak).

– Nye Multivan eHybrid vil bli gunstig priset med det norske avgiftssystemet. Det gjør at denne modellens fantastiske plassforhold og fleksibilitet nå blir tilgjengelig for langt flere nordmenn. Derfor gleder vi oss virkelig til å lansere denne modellen i andre halvdel av 2021, avslutter Håkon Wirak.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: