Kia Sportage: Her er nye Kia Sportage - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
70 bilder i galleri
Her er nye Kia Sportage
Med femte generasjon Sportage lanseres for første gang en dedikert versjon for Europa i modellseriens 28-årige historie. Nye Sportage kommer som ladbar hybrid til Norge neste år.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Femte generasjon Sportage har ifølge produsenten større bagasjerom, takhøyde og benplass enn tidligere versjoner, også med klasseledende benplass for baksetepassasjerene.

En rekke teknologiske nyvinninger skal gi kjøreegenskaper tilpasset europeiske veier. En ny generasjon elektronisk regulert fjæring (ECS) sørger ifølge Kia for optimal komfort og høy sikkerhet ved å tilpasse dempingen kontinuerlig.

En ny terrengmodus skal videre sørge for gode kjøreegenskaper under mer utfordrende forhold som snø, gjørme og sand. I tillegg lover Kia at nykommeren er ledende på sikkerhetsfronten med både passive og aktive DriveWise-systemer.

– Sportage er utviklet på en ny plattform, og fintunet for å sikre optimale kjøreegenskaper på europeiske veier. For første gang kommer Sportage som Plug-in Hybrid, som vil bli versjonen vi tar inn til Norge. Forventet lansering er første kvartal 2022, sier Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen.

Ny designfilosofi
Nye Sportage har en sportslig profil og designen er basert på Kias nye designsfilosofi «Opposites United», som ble lansert tidligere i år.

I front ser vi en ny tolkning av Kias «tigernese» mens en stor, svart grill fyller hele bilens bredde. Den nye tigernesen kombineres med bumerangformede LED-kjørelys og Matrix LED-frontlykter som utgjør et intelligent frontlyssystem.

Moderne interiør
Interiøret i nye Sportage setter føreren i fokus. Kupeen er nøye konstruert for å kombinere ny teknologi med førsteklasses materialer og moderne stil.

Midtpunktet er en buet berøringsskjerm på 12,3 tommer som strekker seg over fremre del av kupeen. Avansert og sikker tilkoblingsteknologi gjør at programvare og kart kan oppdateres trådløst, og man kan fjernstyre funksjoner i bilen med appen Kia Connect.

Teknologien gir også brukerne tilgang til viktige funksjoner som Kia Live Services, nettbasert navigasjon, nettbasert stemmestyring og kalenderintegrasjon fra smarttelefonen.

(saken fortsetter)

Kia Connect-appen gir ifølge produsenten brukerne full trygghet. Med et tastetrykk kan man kontrollere at Sportage er låst og vinduene lukket, og man får nøyaktig informasjon om hvor bilen er parkert.

Den europeiske utgaven av Sportage har omtrent tilsvarende dimensjoner som forgjengeren. Akselavstand på 2680 mm, bredde på 1865 mm, lengde på 4515 mm og høyde på 1645 mm.

Kia fremhever god benplass, takhøyde og bagasjeromplass. Bagasjeromvolumet er på 591 liter (VDA), og baksetet kan deles og legges ned i forholdet 40:20:40, bagasjeromvolumet økes da til 1780 liter. 

Til sammenligning har den globale modellen en akselavstand på hele 2.755 mm og en lengde på 4.660 mm. Høyden er 1660 mm mens bredden er identisk på de to.

Avanserte drivlinjer
Nye Sportage blir lansert med flere kraftfulle og effektive drivlinjer, inkludert hybridteknologier og den nyeste generasjonen av rene bensin- og dieselmotorer. For det norske markedet er det kun Plug-in Hybriden som lanseres.

På denne er batteriet plassert mellom de to akslene under karosseriet. Det gir en balansert vektfordeling og gjør ifølge Kia kupeen praktisk, komfortabel og allsidig.

Sportage Plug-in Hybrid har Kias 1,6-liters T-GDI-motor, en elektrisk motor med 66,9 kW og et litium-ion-polymerbatteri på 13,8 kWt. Drivlinjen har en total systemeffekt på 265 hk, med 180 hk fra forbrenningsmotoren.

Tilpassede kjøreegenskaper
Basert på selskapets nye N3-plattform er femte generasjonen Sportage den første med terrengmodus. Den justerer automatisk innstillingene slik at bilen fungerer best mulig under ulike forhold.

I tillegg til terrengmodus har Sportage vanlig kjøremodus som standard, og føreren kan da velge blant komfort-, øko- eller sportsmodus.

Elektronisk styrt firehjulsdrift sørger for at kraften fordeles optimalt mellom forhjulene og bakhjulene, avhengig av veiforhold og kjøresituasjoner, noe som ikke bare forbedrer kjøreytelsen ytterligere, men også øker sikkerheten og virkningsgraden.

(saken fortsetter)

God sikkerhet
Nye Sportage er ifølge Kia en av de sikreste bilene i sin klasse. Kias egenutviklede førerassistentsystemer – også kjent som DriveWise – hjelper med å unngå potensielle farer og beskytte passasjerer og andre trafikanter.

Som en del av DriveWise-pakken har nye Sportage system for nødbrems ved avkjøring, som bidrar til å unngå kollisjoner med møtende biler når man svinger til venstre i veikryss.

Motorveiassistenten holder en bestemt avstand fra og hastighet i forhold til kjøretøyet foran ved kjøring på motorvei og plasserer bilen i midten av kjørefilen. Motorveiassistenten kan også tilpasse hastigheten etter fartsgrensen.

Navigasjon i sanntid
Navigasjonsbasert smart cruise-kontroll (NSCC) gjør det enklere å kjøre i trygg hastighet på motorveien ved hjelp av navigasjonsdata i sanntid.

Som en utvidelse av NSCC reduserer teknologien automatisk kjørehastigheten før svinger eller kurver på deler av motorveien der dette forekommer. Når du er tilbake på en rett strekning på motorveien, tilbakestiller NSCC fartsgrensen til det opprinnelige nivået.

Fjernstyrt parkeringsassistent (RSPA) hjelper føreren med å parkere eller kjøre ut av en parkeringsplass uten å sitte i bilen selv. Parkeringsmanøvrene blir ytterligere forbedret med ryggekamera og 360-graders områdevisning, som viser videoopptak i sanntid av bilen og omgivelsene.

Nye Sportage Plug-in Hybrid får sin debut på den første IAA Mobility-messen i Munchen 7.-12. september. Bilen er klar for Norge i første kvartal 2022.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: