-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En ny og en nesten ny kineser på vei
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
Vi har møtt Great Wall på IAA (i Frankfurt) tidligere. Det var da de også var høye og mørke og lanserte sitt nye premium-merke, Wey.
Ikke akkurat noen suksess, kan man si. De hadde en fabrikk i Bulgaria fra 2012 som stengte i 2017. Nå hørtes de igjen litt selvsikre ut.
Denne gangen var Great Wall som merke helt fraværende, på tross av et 50/50 opplegg med BMW hjemme i Kina. Til gjengjeld hadde Wey fått med seg Great Walls nye familiebil-merke Ora.
De to søsknene var imidlertid så adskilt at de bebodde hver sin hall i München.
Like greit ikke å bundle dem – de snakker til helt forskjellige kundegrupper.
Wey er luksuriøse plug-in hybrider, med solid rekkevidde som rent elektriske og med SUV-karosserier som burde treffe kundesegmentet rett i både hjertet og hjernen.
Akkurat nå heter modellene Coffe 01 og Coffee 02.
Ora er derimot ganske søte biler som heter Cat og med åpenbar ungdomsappell, ikke minst fordi de er 100 % batterielektriske.
Planen er nå å begynne å selge Wey i Tyskland i siste kvartal i år, med utleveringer fra første kvartal neste år. På den tiden skal det være bygget 10 ‘opplevelse- og utviklings-sentra i Tyskland, og være knyttet kontakt med 66 service-partnere.
En vesentlig del av Wey er en app som skal gjøre livet bedre for deg. Heftig bruk av appen skal kunne gi deg kundefordeler, Wey-merch eller oppdateringer for eksempel. Det skal også dannes et kunde/konsulent gruppe som ikke bare skal være med på å bestemme spesifikasjonene, men også å avgjøre modellnavnet.
Hvis noe av dette høres kjent ut, så er ikke det så rart. I fjor hentet Wey Steven Zhao til seg. Han hadde vært vice president hos NIO under hele oppbyggingsfasen, med ansvar for «bruker-opplevelser», den samme rollen han nå har hos Wey.
– Etter at bilen er rullet ut i Tyskland, skal den til enten Spania eller Italia, og deretter skal vi se på resten av Europa, sa selskapets ansvarlige for Europa, Johnson Qiang.
Han sa også at Tyskland var valgt fordi det var Europas største bilmarked. Han ville fortsette å gå etter størrelsen: Italia, Spania, Frankrike, Storbritannia før han så nordover. Men det var umulig å få ham til å si hvilket nummer i rekken Norge hadde.
Heller ikke Gerald Krainer, salgs- og servicesjef for Europa var det mulig å få til å røpe noe her. Ukjent med Norge var han ikke. Han hadde vært Bytons Go-to-market-Europe sjef til desember i fjor.
Jeg forsøkte meg sågar på italiensk, Vittorio d’Arenzo har ansvaret for Europa-strategien for de to merkene. Heller ikke han kunne fortelle noe om Norge.
Men begge de to europeerne gjentok det Great Wall-sjefen Wei Jianjun sa i Frankfurt for to år siden, at konsernet ville bygge en fabrikk i Europa så snart salget oversteg 50.000 biler per år.
Hvis du ikke vil vente, men heller dra til Tyskland og kjøpe en Wey Kaffe Nullen for ca. 50.000 euro, så får du med deg hjem noe som med 4870 mm ikke akkurat er kompakt, og som har et batteri på 41,8 kWt som gir bilen en elektrisk rekkevidde på 150 km. Sammen med bensintanken går den nesten Trondheim-Oslo tur retur.
2-liters motoren, med push-hjelp fra de to elmotorene (en i hver ende) gir til sammen 469 hk som serverer 100 på fem sekunder. Ni trinn med dobbel-clutch. 2,2 tonn stopper nålen på.
Ora måler ikke mer enn 4235 mm, har en elmotor på 169 hk og du kan velge batteristørrelse. Mellom 300 og 400 km rekkevidde er tilgjengelig.
Ora har ansiktsgjenkjenning som også brukes til å fortelle deg at du er trøtt, så ikke kjør mer nå. Men i tillegg skryter de på seg avanserte sensorer, blant annet ‘den første i dette segmentet’ 5 mm radar før å bedre førerstøttesystemene.
Et smart parkeringssystem som husker de siste 50 meterne før du satte fra deg bilen finnes også. Bilen kan deretter nemlig gjenta ruten i omvendt retning. Kan være en hjelp ved problematisk parkering.
Da kan jo ikke Wey være dårligere med hensyn til ‘verdens første’.
De har 5G, ansiktsgjenkjenning, AR-display, og en 14-tommers infotainment skjerm – og alle sikkerhetssystemene bestyrt av en Qualcomm Snapdragon 8155 chip. ‘Første masseproduserte bil som bruker den’.
Skal vi tro at Wey (og Ora) skal klare å finne et fotfeste denne gangen, da?