Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision AVTR
Foto: Mercedes-Benz

Nesten to år forsinket: AVTR til Europa

Mercedes-Benz viste sin tankebølgestyrte fremtidsbil i Las Vegas i fjor. På IAA i München fikk de endelig anledning til å vise den hjemme i Europa.

Publisert

Husker du Avatar – filmen som slo alle salgsrekorder da den kom i 2009?

Mercedes fortalte i forkant at deres nye, virkelige fremtids-konseptbil var inspirert av denne filmen. Men det viste seg at det var mer enn det.

På Consumers Electronics Show i fjor – da pandemien bare var et rykte fra et kinesisk utkant-strøk – dukket både denne bilen og en forsmak på Avatar 2 opp samtidig.

Selvfølgelig hadde de to partene samarbeidet om dette stuntet.

Men Mercedes hadde imidlertid vært litt diskrete. De unnlot å gjøre det så opplagt at de også døpte bilen Avatar. I stedet het den AVTR som de påstår står for Advanced Vehicle Transformation.

Avatar 2 handler om under vannet, og det er jo virkelig noe fiskeaktig ved denne. Spesielt de 33 klaffene på hekken som åpner og lukker seg. De ser da nesten ut som gjeller.

Ifølge Mercedes er de multidirectional bionic flaps.

Det er i det hele tatt mye bionikk her. Først og fremst ved at bilen er koblet til hodet ditt med en BCI (brain-computer interface). Derved styres det hele av tankene dine. Alt inne i bilen, fra å velge kurs eller fart, til å regulere temperaturen eller spillelisten, styres av tankene.

Det er viktig å presisere at BCI ikke er en fjern gimmick, den finnes og man ser frem til at teknologien for eksempel kan hjelpe personer med funksjonsnedsettelser til å få et bedre liv.

Men så langt som AVTR antyder, er ikke denne vitenskapen kommet ennå.

Med det utgangspunktet kan man jo allikevel virkelig lage et futuristisk design – her er det en elliptisk form dominert av fet front og fet hekk (takket være fete hjul) og av en enorm, transparent dør i midten.

Lysstriper er brukt for alt de er verdt som grafiske elementer på utsiden, og spesielt hjulene er illuminert slik at du ikke skal gå glipp av at de er litt spesielle.

Drivlinjen er også konstruert slik at hjulene kan rotere i hver sin retning – eller ikke, noen kan stå bom stille – effekten er at hele kjøretøyet kan skli sidelengs med inntil 30 graders vinkel. Er det en krabbe den skal minne om?

Den er jo en luksus-transportør selvfølgelig – kunne ikke vært noe annet når sjefdesigneren selv, Gorden Wagener skal presentere – og med plass til fire.

Mengder av bærekraft – vegane mikrofibre som leker skinn, for eksempel. Eller materialer som er laget av planter som gror fort. Og selvfølgelig store arealer dekket av gjenbrukte plastflasker og fiskegarn.

Batteriet er like revolusjonerende. Grafén-basert, bare organisk kjemi, produsert helt uten bruk av fossile resurser. Og kan destrueres ganske enkelt ved at det råtner, eller blir kompost, som er 100 % gjenbrukbart!

Dessuten har det en kapasitet på 110 kWt som gir strøm til motorer på til sammen 350 kW som reguleres av en fullstendig variabel moment-distribusjon.

I München var bilen plassert i et litt dunkelt kammer – kanskje for å gi undervanns-effekt. Eller for å skape en slags Zen-ro som i mye sterkere grad kunne formidle det egentlige budskapet: at her har Mercedes tenkt en bil som glir harmonisk inn i omgivelsene og kommuniserer med dem.

Nå du er inne i bilen med din BCI blir den en forlengelse av deg selv og et redskap som gjør at du virkelig blir oppmerksom på alt som er rundt deg.

Det hele blir akkurat som i filmen der mennesket kan bruke Avatarer til å utvide egne evner og inntrykk.

Eller skal vi slå fast at her har vi nok en drømmebil som om ti år kan hentes frem igjen under overskriften «Hva i all verden tenkte de på».

Powered by Labrador CMS