Cupra Born. (Foto: Øivind Skar)

Cupra Born. (Foto: Øivind Skar)

Cupra Born. (Foto: Øivind Skar)

Cupra Born. (Foto: Øivind Skar)

Cupra Born. (Foto: Øivind Skar)

Cupra Born. (Foto: Øivind Skar)

Cupra Born. (Foto: Øivind Skar)

Cupra Born.

Cupra Born.

Cupra Born.

Cupra Born.

Cupra Born.

Cupra Born.

Cupra Born.

Cupra Born.

Cupra Born.

Cupra Born.

Cupra Born er her og ut-fordrer kompakte elbiler

Seat tones ned og Cupra løftes fram når Born nå rulles ut som et sportslig og friskt alternativ til VW ID.3 og andre kompakte elbiler. Den første bilen er nå her og stilles ut i en uke fra 22.oktober på Aker Brygge før Born-festen fortsetter som en av nylanseringene på Oslo Motor Show fra og med fredag 29. oktober.

Publisert Sist oppdatert

Cupra Born er det nye navnet du like godt kan lære med en gang om tankene går mot ny, elektrisk kompaktbil. Og i hvert fall om målet er å unngå kjøring i andres hjulspor.

Cupra er altså den tøffe og sportslige fetteren til Seat og i Norge organisert sammen med Seat under Møller-paraplyen. Cupra utledes fra Cup Racing og ment for dem som søker kjøreglede og bærer med seg et lite racinggen i høyrefoten.

Seat ned – Cupra opp
Fordi Seat ikke har aktuelle elbiler på gang, tones Seat-virksomheten nå ned samtidig som Cupra løftes fram i Møllers satsing på ladbare biler med de batterielektriske som viktigst.

Og det er nettopp her Born kommer inn som en toegget tvilling til VW ID.3. Teknisk handler det om samme bilen, men med en annen uttrykksform. Pris starter fra 307.000 kroner utstyrt med 58 kWt batteripakke (netto, brutto 62 kWt), bakhjulsdrift, 204 hk og 424 km rekkevidde. En First-variant pakket med utstyr slik ID.3 ble lansert koster fra 339.000 kroner, inkludert tre års serviceavtale, vinterhjul på 18 tommer store felger og levert hjem til kunden.

Kun netthandel
For i likhet med Seat har ikke Cupra noe eget forhandlernett og så langt bare et bortgjemt showrom på Skøyen hvor det bare så vidt er plass til de to modellene det norske Cupra-programmet så langt består av: ladehybriden Formentor (halvbror til Golf GTE) i tillegg til Born.

All handel foregår via nettet og utlevering av bil skjer hjemme hos kunden. Cupra-direktør Ole Kristian Ågotnes sier at flere showrom planlegges, at det skal tilrettelegges for prøvekjøring, men at det er helt uaktuelt for Cupra å bygge et tradisjonelt forhandlernett.

Urbant bilmerke
Uten å si det direkte betraktes Cupra som et urbant bilmerke. Hovedkontoret ligger i Barcelona.

– 90 prosent av Seat-utleveringene har vært i landets fire største byer, sier Ågotnes.

Om prisbildet sier Ågotnes at Cupra skal være et utfordrermerke hvor den etablerte måten å handle bil på utfordres samtidig som man vil bestrebe seg på å dekke det markedet etterspør.

Sportslig
Siden Born er senket rundt tre cm for ytterligere å forsterke sportsligheten, vil ikke sammenlikningen med ID.3 Sport Pro Performance være unaturlig. I det bildet er Born First som foreløpig ukjent merke 24.000 kroner rimeligere.

Hovedtrekkene i interiøret gjenkjennes fra ID.3, men detaljer som sportslige seter med mulighet til å få fiskebensmønster i ryggene, graverte felt på C-stolpen, sideskjørt i kontrastfarge, headupdisplay, lysstripe som dekker hele baklukens bredde og markert diffusor er noen av de særegne detaljene før tilvalgspakker. Varmepumpe, oppvarmet ratt og oppvarmede spylerdyser høre med i basispakken.

Flere motorvalg kommer
Akkurat som ID.3 først ble lansert med nevnte motorytelse og batteripakke for senere å både krympe og vokse i ytelse, skjer det samme med Born. Både 45 og 77 kWt batteripakke kommer, førstnevnte i kombinasjon med 150 hk motor. I likhet med ID.3 planlegges ikke Born med firehjulsdrift. 4x4 er foreløpig forbeholdt som tilvalg til VW-konsernets større kompaktelbiler som Audi Q4 e-tron, VW ID.4 og Skoda Enyaq.

Cupra Born 58 45 58 E-boost 77 E-boost
Pris basis Kr. 307 000 Ikke klar Ikke klar Ikke klar
Pris First Kr. 339 000
Motortype Elektrisk Elektrisk Elektrisk elektrisk
Motor bak 204 hk/310 Nm 150 hk/310 Nm 231 hk /310 Nm 231 hk /310 Nm
Batteri (netto/brutto) 58 (62) kWt 45 (55) kWt 58 (62) kWt 77 kWt
Lading DC/AC 120 kW/11,0kW 110 kW/7,2 kW 120 kW/11,0 kW 170 kW/11,0 kW
Drivlinje 1A, bakhjulsdrift 1A, bakhjulsdrift 1A, bakhjulsdrift 1A, bakhjulsdrift
0-100 km/t 7,3 sekuner 8,9 sekuner 6,6 sekuner 7,0 sek
Toppfart Ikke oppgitt
CO2/NOx 0 g/km 0 g/km 0 g/km 0 g/km
Strømforbruk 15,4 kWt 15,0 kWt
Rekkevidde (WLTP) 427 km 349 km 420 km 540 km
Dimensjoner (L/B/H) 432/181/154 cm Samme Samme Samme
Akselavstand 277 cm 277 cm 277 cm 277 cm
Bilvekt 1736 kg 1708 kg
Bakkeklaring 13,1 cm
Tilhengervekt 0 kg 0 kg 0 kg 0 kg
Bagasjerom foran Ikke Ikke Ikke Ikke
Bagasjerom bak 385 - 1267 liter Samme Samme Samme
Garanti/km Samme Samme Samme Samme
Batterigaranti/km Samme Samme Samme Samme
Miljøklasse A A A A
Euro NCAP Ikke testet
Kilde: Produsent/OFV
Powered by Labrador CMS