-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Panser-SUV for Macron
I forhold til hva for eksempel hans amerikanske og russiske kollega blir kjørt i, er president Macrons hjul ganske beskjedne.
Når Joe Biden ikke er i Detroit og prøvekjører den nye elektriske Hummer, blir han kjørt rundt i den presidentielle kjempelimousinen. En Cadillac, The Beast, på 4,5 tonn.
Og nå som Vladimir Putin endelig har kunnet bytte ut sine Mercedeser med en ekte russisk Auris, burde heller ikke han ha behov for mer luksuriøst transport-miljø.
Nå har også Frankrikes president, Emmanuel Macron, fått sitt eget sett med nye hjul.
Ikke spesielt overraskende ble det en DS 7 Crossback. DS har jo lenge vært palass-merket.
Élysée heter hans spesialutgave som er basert på E-Tense 300.
Det som først og fremst har hendt med bilen er at de kappet den og forlenget akselavstanden med 20 cm, til 294. Dermed økte lengden enda litt mer, til 479 cm.
Høye og bredde er imidlertid ikke endret, selv om det fortelles at denne bilen er pansret på et ganske høyt nivå.
Om det ikke har satt spor etter seg på dimensjonene, har det i hvert fall garantert økt vekten.
Den er det imidlertid ikke sagt et ord om, og heller ikke om hvor mye sløvere bilen er blitt med all denne ekstra vekten.
Litt dynamikk bør det jo være, en presidentbil skal jo helst kunne kjøre fra eventuelle angripere.
De spesielle 20 tommers hjulene forteller riktignok sin historie om høyere belastning.
Men fremdeles er hjulene for små, eller dekkene for lavprofil, til at de fyller hjulkassene skikkelig – på en måte enhver designer ville ønsket.
Flagg-holdere, en veldig spesiell haifinne-antenne og en ganske uvanlig blåfarge forteller også en historie om at dette er noe for seg selv.
RF-merker her og der, og Macrons egen personlige nummerskilt, DS 7 PR avslører vel i grunnen hele plottet.
Hadde du kommet deg inn ville du lagt merke til to individuelle seter der bak, med en mektig konsoll mellom. Den inneholder et ganske voksent kommunikasjonssystem, men også brytere som kontrollerer varme og ventilasjon og ikke minst seteposisjonen.
Svart skinn, Alcantara og pianosvarte felt avslutter interiørpresentasjonen. Bortsett fra at det bør kanskje nevnes at oppi alt alvoret kan han avspille TV-program, eller ta del i annen for entertainment på skjerm.
Drivlinjen er behold fra originalen: plugin hybrid, til sammen 296 hk og 520 Nm og en batteripakke på 13,2 kWt. Og 4x4.
Greit nok, men som sagt: jeg tror du vil kunne slå ham i aks fra et lys som skifter fra rødt til grønt.
Forrige gang en fransk president kjørte DS het hans Charles de Gaulle, han hadde mange av dem og krevde spesielt god benplass. Selv en standard DS, som den gang het Citroën, møtte kravene med glans.
Får håpe denne nye DS-en blir like vellykket.