Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQB.

En praktisk el-Mercedes

Mercedes-Benz EQB er den mer praktiske fetteren til EQA som nå er priset fra 477.000 kroner, 33.000 kroner opp i forhold til EQA. Bilen ankommer tidlig neste år.

Publisert Sist oppdatert

EQB er annerledes-Mercedesen basert på fossilbilen GLB, en sjuseters SUV som mest av alt minner om en flerbruksbil på grunn av all innvendig plass, men som med firehjulsdrift klatrer som en SUV.

Disse to modellene kommer i først:

  • EQB 300 4Matic (228 hk): Fra 477.000 kroner.
  • EQB 350 4Matic (292 hk): Fra 498.000 kroner.

Rimeligere varianter med kun drift på forhjulene ventes senere.

Med EQA i bunnen
Rent teknisk har EQB EQA i bunnen og er sånn sett ganske forskjellig fra EQC. Batterikapasiteten oppgis netto til 66,5 kWt, DC-ladefarten til 100 kW og rekkevidden til 419 km. Kun effektuttak skiller de to, så får det være opp til hver enkelt å vurdere om 64 hk og 130 Nm i dreiemoment ekstra er verd 21.000 kroner.

Regn uansett med 50.000 til 60.000 kroner i tilvalg for å gjøre bilen enda hyggeligere i bruk.

Tre seterekker
I utgangspunktet leveres EQB som fem-seter, men erfaring fra fossilutgaven (GLB) viser at så godt som alle legger på 10.000 kroner for den tredje seterekken som knapt stjeler bagasjeplass og som samtidig gir mer bagasjeromsfleksibilitet ved at midtsetet kan flyttes fram med inntil 14 centimeter. Derfor har importøren valgt å droppe femseteren og kun ta EQB med sju sitteplasser til Norge.

Husk bare at de to bakerste setene ikke egner seg for andre enn barn og som nødseter for voksne.

Selv om EQB 350 tar deg til 100 km/t på 6,2 sekunder, som er like raskt som Golf GTI, var det ikke først og fremst det som måtte være av sportslige egenskaper i høybygget jeg hygget meg mest med på veiene rundt Stuttgart.

Nei, det var gjøregleden som lå i å sitte godt, den gode oversikten, det lave støynivået selv på toppfartnivå på 160 km/t, og ikke minst informasjonsoversikten de to sammensatte skjermene gir. Pakken inneholder naturligvis stemmestyring.

Kan bli Mercedes-bestselger
Den rette karosseriformen med utvendig høyde på 1,70 meter gir god takhøyde i midtre seterad og mer enn nok beinplass til å ha det komfortabelt som passasjer.

De batterielektriske modellene står nå for to tredeler av Mercedes-Benz-volumet i Norge. Med EQB på plass vil dette ventelig øke betydelig i 2022.

Avhengig av leveringssituasjonen har EQB egenskaper som kan gjøre den til Mercedes-vinner i Norge neste år.

Fakta Mercedes-Benz EQB
300 4Matic 350 4Matic
Pris fra Kr. 477 000 Kr. 498 000
Effekt 228 hk 292 hk
Moment 390 Nm 520 Nm
Batteri 66,5 kWt 66,5 kWt
Lading DC/AC 100/11 kW 100/11 kW
Drivlinje 1A, firehjulsdrift 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 8,0 sek 6,2 sek
Toppfart 160 km/t 160 km/t
CO2/NOx 0 g/km 0 g/km
Strømforbruk 18,1 kWt 18,1 kWT
Rekkevidde (WLTP) 419 km 419 km
Dimensjoner (L/B/H) 468/183/170 cm 468/183/170 cm
Akselavstand 283 cm 283 cm
Bilvekt 2175 kg 2175 kg
Bakkeklaring Ikke oppgitt Ikke oppgitt
Tilhengervekt Ikke oppgitt Ikke oppgitt
Bagasjerom foran Ingen Ingen
Bagasjerom bak 465 - 1620 liter 465 - 1620 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A A
Euro NCAP 5 stjerner (2019)* 5 stjerner (2019)*
Kilde: Produsent/OFV
Powered by Labrador CMS