-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Farvel til Elise-slekten
Da de siste Elise, Exige og Evora forlot Lotus-fabrikken på slutten av fjoråret, kunne de se tilbake på 25 års fabelaktig innsats.
Elise var den første av dem, det var bestefar, Romano Artioli, som oppkalte den etter barnebarnet.
Du kjenner kanskje navnet som han som blåste liv i Bugatti igjen, før Volkswagen trampet inn med tjukke beksømstøvler. Men han hadde faktisk kontroll over Lotus også på den tiden, og hadde store planer for denne sportsbilgiganten.
Elise var virkelig en pioner med et limt og naglet aluminiumchassis, i stor grad utviklet i samarbeid med Norsk Hydros fagfolk i Danmark.
Richard Rackham het mannen som konstruerte denne geniale rammen. Han er fremdeles på fabrikken og har blant annet vært med på den nye Emira.
Disse tre E-bilene er blitt kult-biler mens de fremdeles ble produsert. Ikke minst fordi oppskriften var så elastisk at Elise kunne vokse og bli til to andre biler, søsken faktisk, samtidig som Opel/Vauxhall valgte denne basen da de skulle bygge sin nye Speedster.
Man kan også spørre hvor Tesla hadde vært i dag, hvis de ikke hadde funnet Elise som på mange måte var grunnlaget for deres første Roadster.
Tesla bygde 2515 Roadsters, mens GM fikk ut 7200 Speedster og VX220.
Totalt bygget Lotus den egentlige Elise-oppskriften i 51.738 eksemplarer. Og som rett og riktig er, det er blitt flest Eliser: litt over 35.000. Den siste het Sport 240 og var gul.
Rett inn i Lotus eget museum med den, sammen med den siste Exige (10.500 produsert siden debuten i 2000) som var British Racing Green. Og så var det tur for den siste Evora. Den debuterte i 2009, det kom til sammen 6117 av dem og den aller siste var mørk grå metallic.
Til sammen 51.738 familiemedlemmer har vært produsert i disse 25 årene. Det tilsvarer ca. halvparten av alle bilene fra denne sportsbilspesialisten på de 73 årene den har eksistert.