-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ariya på norske veier
Ventetiden er snart over. I juni ankommer de første eksemplarene av Ariya, Nissans nye elektriske ansikt som på sikt tar over for Leaf.
Ariya er ikke bare flott å se på, men med opptil 500 km rekkevidde ligger alt til rette for at Nissans viktigste bil i Norge de nærmeste to årene kan bli en suksess.
Ikke det at Ariya er banebrytende slik Leaf, bilen den på sikt erstatter, var det for ti år siden, men pakket med elementer av nytenkning i kombinasjon med to batteristørrelser, fire motorvalg og tilgang på firehjulsdrift, gjør Ariya interessant.
Selv om Nissan med Ariya møter massiv konkurranse når bilen slippes med startpris noen få kroner under 400.000, og hvor antatt volumvariant koster 120.000 kroner mer, har importøren lagt mye av det som normalt er tilvalg hos konkurrentene inn i standardpakken på de mest aktuelle variantene.
Det gjelder ting som varme i ratt og frontrute, kjøling i forsetene, headupdisplay, adaptive LED-lys, PRO-pilot med navilink, elektrisk panoramasoltak, varmepumpe knyttet til klimaanlegget og 22 kWt ombord-lader for å ha nevnt litt fra utstyrspakken.
Dette er motor/batteri-alternativene:
- 215 hk/300 Nm – 2 WD – 63 kWt – 360 km242 hk/300 Nm – 2 WD – 87 kWt – 500 km306 hk/600 Nm – 4 WD – 87 kWt – 460 km394 hk/600 Nm – 4 WD – 87 kWt – 400 km
Den mest kraftfulle utgaven med tilnavnet Performance (joda, her lyser det Tesla lang vei), tar bilen til 100 km/t på 5,1 sekunder med toppfart på 200 km/t.
Oppgitt batterikapasitet er nettoverdier, det vil si tilgjengelig strømmengde. Maksimal ladefart oppgis til 130 kW mens bilen sluker inntil 22 kW hjemme. Uthevet den antatt viktigste varianten.
Ladefart viktig
Ariya bygges på CMF-EV-plattformen for mellomstore elbiler i et felles Renault-Nissan-Mitsubishi utviklingsprosjekt. Med lengde på 4,60 meter og 2,78 meter akselavstand hører bilen hjemme sammen med de største i C-klassen, mens den nærmer seg D-klassebilene i innvendig plass.
Renault Mégane e-Tech er neste på samme lest.
Trekker tilhenger
Men viktigst er likevel at Ariya drar tilhenger (1500 kg med 4x4, 750 kg i kombinasjon med bare forhjulsdrift) og at den laster 75 kg på taket. Så får det heller være at bakseteryggen mangler skiluke.
Etter å ha ramset opp en bøtte med faktiske forhold gjenstår formidlingen av et ytterst kort førsteinntrykk i lav ettermiddagssol ut av Oslo og inn på noen småveier.
Ruller stille
Bagasjerommet deles inn i to nivåer for å få flatt gulv maksimert til 468 liter i 2WD-utgaven som krymper til 415 liter i 4x4-varianten. Fordi teknikk knyttet til klimaanlegget ble flyttet fra kupeen og inn under panseret, ble det aldri plass til noe bagasjerom der.
Skjerm a la Mercedes
Det digitale speilet (kan stilles om til vanlig funksjon) får informasjonen fra et kamera på innsiden av bakruten slik at det er lett å se trafikk som ligger tett på bak. Løsningen begynner å bli ganske vanlig i Japan og leveres eksempelvis til Toyotaene Prius og Rav4 i Norge.
Hinter til premium
Elegant er også den «svevende» midtkonsollen som lar seg styre elektrisk fram- og bakover.
Nissan beskriver de gjennomlyste flatene inne i bilen og mønsteret i grillen som tidløs japansk futurisme.
Dropper én-pedals funksjon
Hvem er så viktigste konkurrenter: Tja, først og fremst Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, MG Marvel R, VW ID.4, Tesla Model 3, Skoda Enyaq, Polestar 2 og Toyotas kommende bZ4X, men også Mercedes EQA og Audi Q4 e-tron for dem hvis merkevaren ikke avgjør valget.
Og Leaf fortsetter, men Nissan sier intet om hvor lenge. Nissans B-SUV antydes lansert i 2024.
Nissan Ariya e-4orce EvolvePris billigste* | Kr. 409 650 |
Pris antatt voummodell* | Kr. 529 650 |
Motortype | Elektrisk |
Ytelse | 306 hk/600 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
Batteri netto | 87 kWt |
Lading DC/AC | 130/22 kW |
0-100 km/t | 5,7 sek |
Toppfart | 200 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Energiforbruk 100 km | Ikke oppgitt |
Rekkevidde (WLTP) | 460 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 460/185/166 cm |
Akselavstand | 278 cm |
Bilvekt | Ikke oppgitt |
Bakkeklaring | Ikke oppgitt |
Taklast | 75 kg |
Tilhengervekt | 1 500 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 415 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
*Inkludert frakt/levering Oslo |