-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Xpeng i Norge
G3 var den første Xpeng-modellen som kom til Norge. Og G3 er fremdeles bestselgeren selv om den større P7 tar skikkelig innpå. Kanskje på tid å pynte opp veteranen? Det er nettopp det som er gjort. De to første eksemplarene har listet seg inn i landet i forrige uke, uten at noen har merket det. Men når kommer P5?
Egentlig burde alle som følger med ha sittet og ventet på den nye modellen.
Da Xpeng presenterte Q4-rapporten i mars i fjor sa He Xiaopeng, selskapets sjef, at en skikkelig facelift skulle komme i tredje kvartal 2021 og – da den ble vist for første gang i juli, kunne de som hørte etter få greie på at bilen ville være på plass i Norge tidlig 2022.
Det programmet har de holdt. På den ferskeste registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken www.ofv.no er det oppført to G3i-modeller. Som altså er navnet på midtlivskrise-avløseren.
Kjapp repetisjon: Dette er en «gammel» bil, de første par hundre ble solgt i Kina i 2018. I 2019 ble det 16.600 av dem, i 2020: 11.692, men i fjor økte det formidabelt igjen, til rett under 30.000.
Alt som betyr noe er lik med den gamle: forhjulsdrift med 190-hesters motor, 66,5 kWt batteri, og alle utvendige mål – bortsett fra at den er blitt 4,5 cm lengre. Men samme akselavstand.
Det er forfra du virkelig ser at dette er nytt med en litt mer nesa-i-været front. Det brede lysbåndet antyder vel også at dette er ment å være en hightech-bil. Lysene likner litt på P7-modellen – fabrikken kaller det X Robot Face, og vil at det skal bli et fast familietrekk.
Langs siden ser vi i hvert fall at dørhåndtakene går flush med karosseriet, mens hekken virker uforandret.
En ny grønnfarge er tilgjengelig, og du kan også leke to-farget: taket kan nemlig leveres i hvitt nå.
Innvendig ser du ikke at det er noe nytt, bortsett fra en blå/hvit-tone fargekombinasjon, men den har fått en ny prosessor om bord. En Snapdragon 820A som er god på både å lære opp seg selv og å korte ned avstanden mellom smart-telefon og bil.
Dessuten er det kommet en ny stemmestyring om bord, «Hello little P» som byr på kontinuerlig samtale, dersom det er det du ønsker. Og som også gjerne blir tilsnakket av folk i baksetet – og det er i hvert fall ikke vanlig.
Ifølge Xpeng er det sendt 500 G3-modeller til Norge i tre runder. Hvis det er alt, er lageret nesten tømt og da kan det umulig vare lenge før du får den nye utgaven servert på frokostbordet ditt.
Men vit også at P5 – den mest moderne, og den fra Xpengs kjøkken med det tyngste elektroniske innholdet – også er rett rundt hjørnet.
I hvert fall ble det tatt inn to slike i den aller siste uken i fjor.