Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Snart bestillingsklar, kommer i juni

Toyota åpnet i november for reservasjon av merkets første elbil og køene vokser. Nå får vi de første prisene, og det er liten tvil om at de fleste vil velge firehjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

I første omgang får vi bare vite at bZ4X koster fra 399.900 med forhjulsdrift og fra 427.000 med drift på alle fire. Dermed tror jeg valget er enkelt – nordmenn flest vil velge løsningen som gir best fremkommelighet på vinterføre.

Men Toyota skal ikke bare selge bilen – de lager også leasingtilbud med alt inkludert for dem som ønsker enkelt bilhold uten å binde kapital.

Biler med forhjulsdrift har en enkel motor på forakselen som yter 204 hk med maks dreiemoment på 265 Nm. Den skal ifølge Toyota ta deg til hundre på 7,5 sekunder og videre til en potensiell toppfart på 160 km/t.

Går du for firehjulsdrift får du litt mer effekt, 217 hk, vesentlig høyere dreiemoment, 336 Nm, og sparer seks tideler på akselerasjonen til 100 km/t. Toppfarten er den samme.

Batteripakkene har i begge variantene en kapasitet på 71,4 kWt som skal holde til en rekkevidde på over 450 kilometer basert på WLTP-syklusen. På hurtiglader (150 kW) tar det en halvtime å lade fra 10 til 80 prosent under ideelle forhold.

Toyota føler seg så trygge på batteriene at de garanterer at disse vil yte minimum 70 prosent etter ti år eller en million kjørte kilometer.

Les mer og se bildegalleri her

Fra april kan de som står på reservasjonsliste skrive kontrakt med sin lokale Toyota-forhandler, og utleveringene starter i juni. Regn med lange ventelister også for denne modellen slik tilfellet har vært for alle populære nykommere på elbilfronten de siste årene.

Tekniske data for Toyota bZ4X

Powered by Labrador CMS