-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Maxus Euniq 6, stor kineser til budsjettpris
Når kinesiske Maxus nå lanserer SUV-en Euniq6 i Norge handler det først og fremst om å krige på plass og pris.
Det lyder selvmotsigende at Euniq 6 er mindre enn Euniq5, men så er tilfelle hos elektriske Maxus. Men spiller det noen rolle?
Uansett hvilken av de norske personbilene i Maxus-programmet det handler om, så løftes plass og pris fram som de viktigste konkurransevåpen.
Den nye SUV-en Euniq 6 er med andre ord i XL-format med så mye beinplass i baksetet at selv plassmesteren Skoda har grunn til å skule misunnelig mot kineseren.
Og det er før knappetrykket på festet for bakruteviskeren løfter hekkluka og åpner til 754 liter fordelt på to plan. Under de to planene huserer ladekablene i eget rom.
Bare forhjulsdrift
Under panseret derimot kan du glemme å lagre noe. Drivlinjen tar all tilgjengelig plass. De to Maxus personbilene som tas til Norge trekker på forhjulene, og ingen av dem planlegges med 4x4 i kombinasjon med el-drift.
Selv om den sist ankomne Euniq er SUV og ulik fra den enda større flerbruksbilen, har de likevel mange tekniske fellestrekk, som lik motor på 177 hk/310 Nm i dreiemoment samt 400 kg tilhengervekt.
70 kWt – 345 km
Batteripakken på 70 kWt netto deler Euniq6 med seks-seteren av Euniq 5, og i begge tilfellene opereres det med 345 km i WLTP-rekkevidde og DC-ladefart på maksimalt 120 kW.
Ved første øyekast er det lite å sette fingeren på. Med 4,74 meter lengde og priset til 380.000 kroner møter Euniq6 konkurrenter som er både kortere og laster langt mindre bagasje til samme pris.
I slekt med MG
SUV-en MG Marvel R er det nærmeste å komme i størrelsen, pris og ytelse. Marvels styrke ligger i tilgangen på firehjulsdrift, men mot et pristillegg.
Det er heller ikke tilfeldig å trekke fram MG, for både MG og Maxus produseres av SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), Kinas største bilprodusent med tette samarbeids- og produksjonsbånd til VW-konsernet og til General Motors.
Som gigant har SAIC nærmest uendelig mange varianter under de ulike merkene. Euniq 6 er således den batterielektriske utgaven av bensinmotoriserte Maxus D60, lansert i 2019, og som i Kina tilbys både med for- og firehjulsdrift. Bensin/elektrisk hybrid-drivlinje leveres også, men alt dette er uaktuelt for Norge hvor kun de elektriske variantene er aktuelle.
Hele Norden
Den norske importøren RSA har sikret seg Maxus-agenturet for alle de nordiske landene og Polen. Målet er i år samlet å selge 1500 personbiler og 1500 varebiler i området, men RSA-boss Frank Dunvold legger ikke skjul på Norge som viktigste marked foreløpig.
I Maxus speiler prisen en «midt på treet» bil, godt utstyrt og med stort glasstak til å åpne, elektrisk bakluke, elektrisk justerbare skinnseter, ryggekamera, 2-veis justering av rattet, 360 graders kameravisning, adaptive cruisekontroll og kablet Apple CarPlay, men ikke app-styring som betyr at du ikke kan sitte i stuen og programmere lading eller kjørerute.
Noen mangler
Bakseteryggen er splittet 40/60, bilen har ikke skiluke og heller ikke varmepumpe.
Du sitter helt greit i Euniq6 som kjører på det jevne, det vil si mer enn godt nok for folk flest. Men noen bilentusiastappell som hos eksempelvis nye Renault Mégane E-Tech, har den ikke. Til det har de kinesiske produsentene fortsatt mye å lære fra europeerne og japanerne i chassisbygging.
177 hk er ikke mer enn denne nær 1900 tunge bilen trener og den oppleves ikke som spesielt rask. Men med hånden på hjertet: hvem har reelt behov for de 300 - 400 hestene mange av elbilprodusentene tilbyr?
Konstruert problem?
Fordi Euniq 6 byr på så mye plass vil noen ganske sikkert henge seg opp i den lave nyttelasten på 320 kg. Trekk fra fire passasjerer som i offentlig dokumentasjon vektklassifiseres til 75 kg, og det er kun 20 kg igjen til bagasje.
Trolig er dette et konstruert problem fordi de færreste kjører med fem voksne i bilen, og i hvert fall over noen tid.
Så igjen: styrken til Euniq 6 er først og fremst å finne i baksetet, i bagasjerommet og på prislappen.
Pris billigste* | Kr. 379 900 |
Pris testbil* | Kr. 387 800 |
Motortype | Elektrisk |
Motor | 177 hk/310 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
Batteri (netto) | 70 kWt |
Lading DC/AC | 120 kW/7,2 kW |
0-100 km/t | Ikke oppgitt |
Toppfart | 160 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) | 354 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 474/186/174 cm |
Akselavstand | 276 cm |
Bilvekt | 1885 kg |
Bakkeklaring | 19,0 cm |
Taklast | 50 kg |
Tilhengervekt | 400 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 754 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
* Levert kunde. | |
Kilde: Leverandør/Statens vegvesen/OFV. |