-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Honda lanserer hybrid Civic
Det er snart gått et år siden Honda lanserte sin nye Civic i USA, og i dag er den presentert i europeisk utførelse. Det er ingen grunn til å forvente særlig norsk suksess.
Honda er som resten av bilindustrien opptatt av elektrifisering, men det holder dessverre ikke å lansere en «selvladende» hybrid som eneste alternativ i 2022 mens resten av bransjen lanserer den ene elbilen etter den andre. I alle fall ikke i Norge.
Her er Civic i amerikansk utførelse
Civic-betegnelsen har eksistert siden 1972, og ifølge Honda er den som ble presentert i dag generasjon nummer 11. Den har i en årrekke vært blant bestselgerne på det amerikanske markedet, men har aldri oppnådd tilsvarende posisjon i Europa.
Bilen har en design som er lett å like med sin coupé-form, og fem dører gjør den til en praktisk familiebil for dem som ikke trenger stasjonsvogn eller SUV.
Civic e:HEV har en hybrid drivlinje bestående av en 2,0-liters bensinmotor og to elmotorer. Maksimal effekt er 184 hestekrefter, og et dreiemoment på 315 newtonmeter skal sørge for god akselerasjon uten at vi får nærmere detaljer.
Selv om vi ikke får andre mål enn at akselavstanden er strukket med 35 mm fra forgjengeren, er det naturlig at Corolla blir viktigste konkurrent. Det fins jo ikke så mange andre ikke-ladbare hybrider i kompaktklassen.
Corolla var ifølge OFV Toyotas nest mest solgte modell i 2021 etter RAV4 med cirka 2500 biler, men det blir nok tøft for Honda å utfordre sine landsmenn på det norske markedet.
Jeg stoler på Honda når de sier at nye Civic kjører bedre enn sin forgjenger, og jeg tror dem også når de sier dette er den sikreste Civic de noensinne har bygget.
Det er bare synd at vi fortsatt må vente minst et år før Civic kommer som ren elbil – først da har den muligheter for et visst volum på vårt elbil-fokuserte marked.